Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 1 april 2016

Vårdagar!

Det är sköna dagar nu när våren kommer! Man blir så glad bara över vädret och dofterna och ljuset och ljuden...ljuden av fåglar som kvittrar...det låter som lycka! 

Jag är extra glad över att vara hemmafru just nu. Dels därför att det känns som en otrolig lyx att kunna styra över min egen tid...få vara utomhus så mycket man vill. Och dels för att det är så mycket att göra nu när våren kommer. Trädgården börjar behöva tas om hand. Och kläder ska byta plats. De tjocka ska vädras och hängas undan och tunnare ska tas ner från vinden och kollas igenom. Passar de? Går de ärva? Duger de än? Skor ska tas fram och provas. Är det någon som kan ha dem? Garderober ska tittas igenom och saker ska plockas undan. Det fattas en del och man måste planera vad som måste köpas. Det tar tid. Och den tiden har jag! 

Och så är jag så innerligt glad över att finnas här nu när barnen börjar vara mer i rörelse. De vill stanna kvar på skolgården en stund efter skolans slut för att leka med kompisar. Göra freerunning, spela pingis. Och jag tycker det är skönt att jag är här då, vet att de kommer att dröja, väntar, ser till att de kommer hem...Det låter så löjligt men jag skulle inte vara bekväm med att jag inte visste var barnen höll hus. Kom de verkligen hem? Och så börjar kompislivet dras igång lite nu igen efter vinterns lite downperiod. Man blir sugen på att vara tillsammans, hitta på saker. Igår hade 12-åringen med två kompisar hem. Det är roligt att träffa dem. Kunna prata lite, bjuda på fika...och de mindre barnen tyckte det var roligt att få träffa Ws vänner. De fick vara med och fem barn turades om att göra konster på studsmattan. Jag fick glädjen att se och höra dem - se glädjen och samvaron. Om jag inte hade varit hemma hade jag inte velat att flera vänner var här. Utan någon vuxen i närheten - om något händer, om någon blir ledsen, om de blir osams...? Vem är ansvarig då? Och så kunde jag jobba i trädgården på samma gång! Jag klippte av allt gammalt torrt och lade i säckar, började räfsa gräsmattan...Sen kom de äldre barnen hem. En kompis till 14-åringen var med. Han är trevlig och vi pratade en stund om ditt och datt. Det är roligt att lära känna barnens vänner. Och så kom flickvännen till den äldste hit en stund på väg till sitt extrajobb. Det var roligt att få prata med henne. Fast henne träffar jag ju flera gånger i veckan. Och så kom 16-åringen hem sist. Vi andra hade fikat redan så vi tog en kopp kaffe tillsammans han och jag. Vi fick tillfälle att prata lite på egen hand och det kändes bra. Hade jag jobbat hade det inte varit så. Jag hade inte fått de här enkla men värdefulla stunderna på samma sätt. 

Ja, vårdagarna går...en efter en och det känns märkligt nog spännande, fast jag är så gammal! Jag blir lite pirrig i kroppen av naturens förändring...anar värmen och njuter av den annorlunda luften mot kinderna...ser fram emot växtligheten som är på gång...

Krokusarna är som allra vackrast nu. Helt utslagna och snart är de ett minne blott! Jag går min runda varje dag och beundrar dem. De verkar sprida sig. Är det möjligt? Men de här vita med lila strimmor har jag inte satt - de har kommit av sig själva - på de mest konstiga ställen...bland vinbärsbuskarna, under syrenerna...
Rabarbern börjar titta upp! Älskar de röda knopparna som blir större för varje dag! När vecklar det första bladet ut sig? 

Älskar att se barnen leka och bli rödkindade och vara vänner! Härligt när de hoppar och kastar boll och skrattar och är ute i flera timmar utan att tänka på datorer och tv-spel! 
Alla gamla vissna perenner är borta nu! Under är det redan gröna och rosa blad! Snart ser rabatten annorlunda ut! I jorden kilar spindlar och flugor sitter på den varma väggen! 
Snön är helt borta och vägarna är sopade på många håll och det är lätt att cykla igen! Jag och 5-åringen åker och handlar då och då. Eller åker till någon lekpark! Handla är roligt och skriva handlingslistor är också roligt! Nu läser 5-åringen bra. Ord med tre, fyra och fem bokstäver går lätt. Och att skriva själv börjar också gå lättare. Det är inte lätt att få med alla bokstäver om orden är långa men många kommer med och de ser nästan ut som de ska. 

Ja, det är härliga dagar! Och ännu bättre blir det när det blir riktig vår! Glädje och längtan och väntan är i luften! 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar