Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 17 april 2016

Helgen som gått...

...kändes kort men bra! Maken som varit bortrest hela veckan kom inte hem förrän i lördags, igår, så helgen gick liksom lite fortare än vanligt.

I fredags sov vi över hos mina föräldrar, jag och fyra barn. De två största hade annat för sig. Men till kaffet hemma hos barnens mormor och morfar kom i alla fall ett av de största barnen och hans flickvän...fast då var ett av de minsta barnen å andra sidan hos en kompis...Vi hade det hur som helst trevligt. Åt god sockerkaka till kaffet, tittade på gamla foton, pratade, de minsta barnen var i skogen och lekte, lagade mat tillsammans, tittade på Let's Dance och en dokumentär om kvinnliga samurajer eller vad det var...
Småbarnen hade det kul i skogen en bra stund. Jag sprang och tittade då och då och kollade vad de höll på med och pratade lite med dem...De hade fullt upp med arbete och fantasier...Det finns ett så härligt träd i den där skogen. Det klänger sig fast kring en stenhäll som sluttar brant och bland rötterna bildas det som gropar...perfekta att sitta i och lägga grejer i... Trädet blir lite vad som helst...den här gången en stor kanon! 
I går kom far i huset hem och vi åt lunch tillsammans och gick en lång promenad sen. Och så blev det matlagning - kycklingsallad och foccaccia...och tv som vanligt. Vi tittade på något djurprogram vi spelat in och sedan började Mr Selfridge! Det hade vi längtat efter! 

Och så blev det söndag och den vanliga skjutsningen till och från träningar! Och läxor däremellan...engelska och matte och lite stavning och så läste jag igenom ett tal som äldste sonen skrivit för att hålla i skolan den här veckan! Det var så bra och genomtänkt med metaforer och liknelser om djur och natur! Och så hjälpte maken 14-åringen med matte inför ett matteprov som kommer den här veckan. Och så hann jag klippa de två yngsta barnen också! 

Sen slängde jag in en skinkstek i ugnen. Jag testade ett annat recept än det vanliga med dijonsenap, vinbärsgelé och soja i såsen och själva steken var späckad med vitlök och rosmarin! Den blev god och såsen blev mycket uppskattad! Roligt med nya smaker! 
Och nu är helgen slut för den här gången och måndagen kan börja om några minuter! Dags att skicka ut katten och stoppa mig själv i säng! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar