Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 25 april 2016

Barnfabrikerna

I Malmö är det brist på förskoleplatser läser jag. De vänder ut och in på hela stan för att få fram fler permanenta förskoleplatser. Och nu är det förskolor i flera plan, två våningar, tre våningar och till och med fyra våningar, som gäller! Det är en ny trend som vuxit fram sägs det. Det är så bra för de höga förskolorna tar lite markyta i anspråk och det blir inte sämre med utemiljön ändå - för intilliggande grönområden kan användas! Jag kollar upp hur många förskolor det finns i Malmö. Det är en lång, lång lista...312 förskolor kommer jag upp i innan listan är slut. Och det räcker inte. Det svindlar lite. Jag försöker greppa det...alla dessa barn, alla dessa förskollärare...som varje dag färdas fram och tillbaka till dessa förskolor. Alla dessa byggnader. Och fler måste till. Höghus för att härbärgera alla dessa små barn.

Det känns märkligt på något sätt. En massa höga hus med 90, 100, 120 eller kanske ännu fler småttingar i! Och det är fantastiskt. Dessa horder av barn ska upp och ner i hissar får man förmoda...levereras, rastas utomhus ett par gånger och sedan hämtas hem. Och det är bra. Det är som det ska. Förr tyckte man synd om barn som bodde i stan, i lägenheter...barnen skulle ha grönt och frihet...kolonier på somrarna och egnahemsbyggen så arbetarklassen också kunde få egna hus. Men nu...nu ska den offentliga barndriften flytta in i höghusen. Saker går i ring. Sakta skruvas spiralen ett varv till. Bilder av barnfabriker flimrar förbi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar