Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 6 april 2016

Sånt jag läser just nu!

Jag vet inte vad det är med mig men jag har så svårt att komma till ro och ägna mig åt en bok i stöten. Just nu har det av någon anledning blivit alldeles för många böcker på en gång. 
Boken om Ellen Key har jag bara börjat i. Jag måste ta reda på mer om henne.
Om de där barnen i kibbutzer har jag läst lite mer. Det är intressant och obehagligt...handlar om varför kibbutzerna uppstod och hur barnen påverkades av det. 
Boken om Stangl är jag nästan klar med. Franz Stangl var chef för Treblinka och Gita Sereny intervjuar honom på 70-talet. Hon intervjuar en hel del andra också, både nazister, fruar till dem och judar...Det är otäckt, intressant, skrämmande...om minnen, lögner, motsägelser, insikter...
 Ebba Witt-Brattströms bok har jag läst ett par kapitel i. Det handlar om 70-talslitteratur. Just nu läser jag om Rapport från en skurhink som jag också har beställt från Bokbörsen. Det är kul att orientera sig lite om den sk kvinnolitteraturen.
Och så har jag äntligen börjat ge mig på Aleksijevitj. Börjar med Tiden second hand och har kommit två kapitel. Den är inte svårläst men tungläst. Så mycket prat..det är verkligen röster som strömmar...men språket är Svetlanas eget...reflekterande, vackert. Jag har inte kommit så långt men den verkar bli väldigt intressant...minnen här också, sanningar som glider...
Och så har jag hittat en till sån där bok från 60-talet om hemmafrun och hur onödig hon var. Här är det ekonomi det handlar om. Hemmafrun är inte lönsam nog helt enkelt. 
Slutligen har jag börjat i Statarna. Vet inte om jag kommer fortsätta just nu men jag har inte läst så många av arbetarförfattarna och det måste jag göra något åt. Den här hamnade högst upp i en av bokkassarna när jag packade undan för att vi skulle kunna måla om väggarna i hallen så den hamnade på soffbordet. Jag har läst lite och den verkar intressant. Om ett fosterbarn som hamnar i en familj där hon blir behandlad som luft. Ska bli intressant att se vad det blir av det. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar