Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 3 april 2016

Helgen som gått

Helgen som gått bjöd på lite av varje! 

På fredagsmorgonen blev det lite pedagogiskt arbete! Jag satte en deg och 5-åringen blev nyfiken på de olika måtten. Han hade fått för sig att själva måtten hette decilitrar och att de fanns i olika storlekar. Så vi tittade på dem och jag talade om vad de hette och så provade vi hur många matskedar som fick plats i en deciliter och hur många teskedar som fick plats i en matsked. Häftigast var att få reda på att 1000 kryddmått (1 ml stycket) fick plats i ett litermått! 
Sen tränade vi lite på läsning! Vi har börjat träna på de små bokstäverna och det går riktigt bra. Jag hade en så rolig pysselbok liggande och den jobbade vi lite i. Man skulle läsa ord med små bokstäver och hitta rätt bild och klistra fast bredvid ordet! Det gillade N och orkade med hela fem ord innan han tröttnade! Det är inga långa "lektioner" det är fråga om! Allt får styras av N:s lust och vilja. Jag föreslår och gör lite själv och vill han så gör han - annars får det vara. Jag begriper inte riktigt hur man gör för att hålla igång pedagogisk verksamhet hela dagarna med småbarn. Jag har så svårt att förstå det där med att förskollärarna som är universitetsutbildade och akademiker inte kan syssla med annat än just pedagogisk verksamhet. Jag skulle aldrig klara det! Några små stunder här och där av "undervisning" om dagen och resten får vara vanlig vardagskontakt! Fast det funkar ju! Han lär sig både det ena och det andra! Ordförrådet växer så det knakar just nu! Vi förbluffas ofta av alla nya ord som kommer! Jag fick häromdagen höra att N älskade mig "oändligt". När jag frågade var han hade hört det fina ordet så visade det sig tydligen att det var en av hans storebröder som hade sagt det i något datorsammanhang! 
Efter lunch på fredagen åkte jag, N och maken till närmsta storstad för att göra några inköp till hallen vi håller på att fixa till här hemma. Det var mysigt att vara ute med bara minsta barnet! Han hade kul han också - spanade på fåglar i ån, balanserade på murar, lekte inte nudda strecken...Köpte korv och bröd och valde en bit chokladtårta på ett fik! De andra barnen var hos sin mormor och morfar eller var ensamma hemma. De hade också haft det bra. 
Sen blev det mest arbete. Hallarbetet fortsatte och maten skulle lagas och lite fix i trädgården blev det. Och så läxorna som skulle göras och piano- och fiolövning. Och så tittade vi på tv förstås. Såg Krig och fred och vi älskar den. Det är så spännande både med kärleken och kriget. Och så såg vi de första två avsnitten av En förlorad värld - Brideshead revisited. Bara de tre minsta barnen var med för de andra hade annat de ville göra - egna filmer och kompisar och flickvänner...Men vi som tittade gillade den. Jag såg den som ungdom - var det -83 den gick? Jag älskade den - både för stämningen, skådespelarna, vemodet, och Jeremy Irons underbara röst. Den var lika bra nu.

I lördags lagade vi lite extra god mat. Vi gjorde en coq au vin och crêpe suzette till efterrätt. Vi tyckte alla att det var festligt att flambera pannkakorna och gott var det också! Eftersom alla mina kokböcker som jag normalt sett förvarar i hallen är nedpackade i kassar och undanställda pga hallrenovering så tog jag båda recepten från Vår kokbok. Det blev riktigt gott! 
Söndagen blev det vanliga - en massa skjutsande till idrottsaktiviteter, en hel del utelek eftersom det var så varmt och skönt och så söndagsbadet och lite tv-tittande! Men nu är det sent på söndagskvällen - nästan måndag redan och en ny arbetsvecka ska sätta igång! 















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar