Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 27 april 2016

Född 2010 igen

Jag ser ytterligare ett avsnitt av Född 2010. Det är ledsamt. Själva tonen är ledsam. Speakerns röst som sakta och allvarligt konstaterar hur det ligger till. Som ett oundvikligt flöde...Jag blir ledsen när jag ser röran hos några av familjerna. Varför? Och när tv är där och allt...varför inte plocka undan lite? Jag blir ledsen när jag ser hur ett litet barn i alldeles för stor hjälm fraktas bort på en snöscoter i den mörka morgontimman till en dagmamma och båda föräldrarna och en bäbis sedan är hemma. Varför? Vad är det som har lett fram till detta beslut? Jag blir ledsen när jag hör hur speakern berättar att äntligen får 5-barnsmamman (med det yngsta barnet som ser ut att vara kanske drygt ett år) komma tillbaka till arbetsmarknaden. Så går hon där och städar...och rösten flödar..."för frihet kan vara att svabba andras golv" och mamman själv berättar om att hon får ett värde när hon förvärvsarbetar. Det är en så sorglig bild av föräldraskapets villkor som rullar fram på rutan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar