Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 13 april 2016

Division

5-åringen gillar att räkna. Mest gillar han att räkna på tyska eller engelska. Han kan till 10 på båda språken. Han gillar plus och minus också. Han är inget underbarn på något sätt och det är inget jag är intresserad av att skapa heller. Men han tycker det är kul och då tycker jag också att det är kul! Och vissa dagar har han mer lust än andra. I morse blev det så. Vi låt och gosade lite i sängen när han hade vaknat för dagen innan vi gick upp och gjorde frukost. Han bad mig fråga om plustal för han ville svara på engelska. Jag frågade om tex 2 plus 2 och han funderade och försökte räkna utan att börja från början - alltså komma på ordet "four" utan att börja på "one". Det gick rätt bra upp till fem och sen blev det krångligt. Sen undrade han om man kunde räkna på fler sätt än plus och minus. Så jag tog fram mina kapsyler och så började vi med division. Det var både kul och enkelt när man hade de där kapsylerna och ritade upp ringar för att kunna dela upp dem i olika antal! 
En bra stund höll vi på och kollade hur man kunde dela upp olika startsummor! Sen kom N att tänka på bilar och ville att jag skulle rita en Lambourghini! Så vi växlade snabbt spår till lite teckning och några ord att läsa petade jag in också i all hast! Sen var det klart och N tyckte det var dags att greja lite på egen hand! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar