söndag 10 april 2016

Helgen som gått...

...har varit helt ok. Vi har inte gjort något särskilt - som vanligt! Bara jobbat ute och inne, ätit mat och tittat på tv. Studsmattan har gått varm! Det har varit så fint väder och barnen har varit ute i timmavis! 

I fredags bjöd jag maken på getost- och spenatpaj när han kom hem på lunchen. Den var riktigt god! Mandelmjölsbotten och så äggstanning med spenat och muskot i och getost på toppen! Receptet finns http://www.kostdoktorn.se/spenat-och-chevrepaj
Och när barnen kom hem från skolan drack vi kaffe och åt chokladmuffins och jordgubbssås och vispad grädde!
 Sen har vi jobbat mer i vår hall och nu är vi klara! Maken har satt upp sparringskenor på ena väggen och sågat till hyllplan och målat. Och jag har ställt tillbaka alla böcker! Nu måste jag bara skaffa lite bokstöd så att böckerna på ändarna inte ramlar ner! 
Och så har vi ätit musslor! Maxi hade extrapris och vi slog till och gjorde Moules Marinières. Det var länge sen vi gjorde det men då var det inte så många av barnen som tyckte om det. Men det hade ändrat sig! Nu gillade alla utom minstingen musslor. Och han gillade spadet och slevade i sig med ett musselskal! Han blev mätt ändå för vi hade både baguette och pommes frites och så hade jag stekt upp några hamburgerbiffar till de som inte skulle gilla musslorna! 
 Vi har varit ute en hel del för vädret blev så bra nu på söndagen! En blåsippa hade slagit ut i en av rabatterna och krokusarna är så vackra att man blir alldeles stum! 
 Och barnen har hoppat studsmatta så det stått härliga till! Lekt blindbock, följa John och tränat på volter! 
 Till söndagsfikat bakade jag jordnötskakor! Jättegoda! 

Till ca 40 st:
Rör 200 g smör och 2 dl socker vitt och pösigt.
Tillsätt 2 dl havregryn, 3 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 1,25 dl jordnötssmör, 1,5 dl grovhackade jordnötter, 150 g hackad mörk choklad.
Blanda och forma till små bollar.
Grädda i 200 grader i ca 10-12 minuter.
Vi har jobbat med skolgrejer också. Tränat engelskglosor med de två minsta skolbarnen. Hjälpt och förhört 14-åringen med religion - om hur kristendomen blev en världsreligion. Diskuterat hinduism och buddhism med 16-åringen som ska lämna in ett skriftligt jämförande arbete på fredag. Och så har jag och de två minsta skolbarnen gjort lite egna skolgrejer. 

Eftersom de har slutat träna gångertabellen i skolan så får vi göra det hemma. Vi tränar nästan varje dag och nu kan M upp till 7:ans tabell helt och hållet. 

Och så gör vi lite engelska. I skolan har de börjat med engelska och det är roligt men lite osystematiskt så vi fyller på hemma. Vi jobbar i vår gamla lärobok och har gått igenom och jobbat med - a och an, the, presens av to be, presens av to have...Det är bra när grammatiken kommer i ordning, en sak i taget och så bygger man vidare...

Med 12-åringen har jag också gjort engelska. Vi har börjat i andra läroboken för gamla folkskolan. Den som hör till åk 6. Det börjar med repetition av grammatiken som gåtts igenom i förra boken så än så länge är det ganska lätt- omtag. Men texterna är svårare, längre och mer komplicerade. Det tycker W är roligt! Och så tränar vi starka verb. Det är så eftersatt i skolan. Kommer lite sporadiskt bara, inte som en rutin.

Vi har jobbat med matte också. Vi följer en gammal bok från folkskolan och vi är snart ur årskurs 5:s bok nu. Den slutar med en massa blandade uppgifter - allt som boken tagit upp kontrolleras igen! Det är roligt att se vad som fastnat och vad som fortfarande är lite svårt. Det man gjorde i 5an förr var:
Bråk - hela tal och blandade tal.
Förlängning och förkortning av bråk.
Addition, subtraktion, multiplikation och division av bråk.
Decimalbråk.
Sortförvandlingar - öre-kronor, mil-km-meter-dm-cm-mm. 
Sortförvandlingar av areor - kvadratmil-kvadratkm-kvadratm-kvadratdm-kvadratcm-kvadratmm.
Addition, subtraktion, multiplikation, division av decimaltal.
Sortförvandlingar  av rymdmått - kubikmeter-kubikdm-kubikcm-kubikmm.
Sortförvandlingar av vikter.
Geometri - linjer, ytor, volymer.
Vinklar - vinkelsorter, vinkelsummor.
Ytor - hur man räknar ut area av kvadrater, rektanglar, parallellogram, trianglar.
Volymer - hur man räknar ut volymen på fyrkantiga och trekantiga pelare.

Ja, så har helgen gått! Och nu är det svarta natten därute! Hela huset är tyst - bara jag och katten som är vakna! Och snart sover jag också! Och katten ska ut på nattliga äventyr! Han har ju sovit mest hela dagen även om han börjat vara lite mer dagaktiv nu när ljuset och värmen har kommit! 




2 kommentarer:

  1. Kul med skoluppgifterna! Jag tycker mig minnas att vi gjorde sakerna du beskrev i matten i femman, i alla fall i mellanstadiet (så nyligen som på 90-talet) - men du antyder att man inte gör det längre, vad gör man nu istället? Och var kan man hitta gamla skolböcker? Antikvariat? Tradera? Kram :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man gör en del av det men inte allt. Inte volymer. Inte area på trianglar. Väldigt futtig behandling av bråk - förlängning, förkortning. Ingen multiplikation eller division av bråk. De gamla böckerna är dessutom mer intensiva och mer mekaniska eller vad jag ska säga - mer av allt och mer monotont. Vilket kanske kan vara trist men som jag tror hjälper det systematiska tänkandet framåt på ett annat sätt. Jag har ärvt mina böcker från mina föräldrar - tyckte mamma var dötrist när hon kom och drog med de där böckerna när jag var ung men nu älskar jag dem. Man kan nog hitta en del på bokbörsen - har skickat efter en del översättningsböcker i både engelska och tyska där. Kram!

      Radera