Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 16 september 2014

Råsunda special

 
I går bakade jag ett så gott bröd, Råsunda special. Jag hittade det i en av Anna Bergenströms kokböcker men receptet verkar finnas lite här och där för jag har ett svagt minne av att jag har läst det i en annan kokbok jag har men minns inte vilken. Hur som helst - gott blev det och lätt var det att baka.
 
Ett stort bröd:
 
50 g jäst
2 tsk salt
1 msk honung
6 dl ljummet vatten
2 dl grahamsmjöl
1,2 l vetemjöl
 
Rör ut jästen med lite vatten och tillsätt sedan resten av vattnet, salt och honung.
Häll i grahamsmjölet och rör om.
Arbeta ner vetemjölet. Hälften till att börja med och sedan så mycket att du får en ganska lös deg.
Jäs i 1-2 timmar under bakduk.
Tippa ut degen på bakbord och forma en limpa.
Lägg den på plåten och skär några sneda snitt.
Låt jäsa i 20 min,
Pensla ev med ägg och strö över sesamfrön eller vallmofrön.
Grädda på andra falsen från botten i 250 graders värme i 15 min.
Sänk värmen till 200 grader och fortsätt grädda i 25-35 min.
 

2 kommentarer:

  1. Ett favoritrecept för mig. Så lätt och gott! Jag tycker att hösten gör att jag får mer lust till mat och bak. Det är skönt när lusten återvänder. I sommar i värmen tyckte jag att all matlagning gick på tomgång. Hoppas ni har det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det - ska jag baka fler gånger för arbetsinsatsen var väldigt låg i förhållande till resultatet! Håller med om att man känner sig mer motiverad att baka och stå i i köket på hösten - det är svårt att hinna med att vara inne tillräckligt mycket på sommaren! Fast vilken härlig höst vi har! Har aldrig varit med om en liknande september! Hoppas ni har det bra också!

      Radera