Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 7 september 2014

Äppelflarn à la Butler

Vi har så mycket äpplen i år! Det verkar vara ett riktigt äppelår! Vi äter på så gott vi kan och jag har gjort äppelmos och fryst in och så bakar jag saker med äpple i då och då! I går blev jag sugen på att testa något nytt. Jag hittade för en tid sedan en kokbok som jag inte bläddrat i på länge i bokhyllan - Med Butler i köket. Det finns hur mycket gott som helst i den där boken. Jag bestämde mig för att försöka mig på ett äppelflarn. Det lät så enkelt. Fast när jag hade skalat äpplena och satt på ugnen insåg jag att man skulle göra en smördeg! Tänkte ge upp och göra en vanlig smulpaj men så ändrade jag mig igen och satte igång med smördegen. Varför har jag inte gjort egen förut!? Det var ju hur lätt som helst! Och flarnet sen...det var helt underbart! Friskt, frasigt och läckert som bara den!
 
 
 
Recept:
 
Gör en smördeg!
 
1/2 sats smördeg
5-6 äpplen
strösocker
 
Lägg ett bakplåtspapper på en plåt.
Sätt ugnen på 225 grader.
Skala och kärna ur äpplena och skiva dem tunt.
Kavla ut degen så att den är 1/2 cm tjock.
Ta ut en rundel - en mattallrik är lagom att skära efter.
Nagga botten och lägg ut äpplena fint.
Strö över ca 1 msk strösocker.
Grädda i 20 min i mitten av ugnen.
Servera med vaniljglass eller vispad grädde.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar