Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 26 september 2014

Fredagsfika!

Äntligen fredag! En kaka ska man väl ha då!? Den här är vår familjs nya favorit! Vit chokladkaka med hallon.
 Smält 100 g smör i en gryta och bryt ner 120 g vit choklad i smöret. Rör om så att chokladen smälter. Tillsätt 2 dl vetemjöl, 2 dl socker, 1 tsk vaniljsocker och 2 ägg. Häll ut i en springform med bakplåtspapper i botten. Stoppa ner frysta hallon - så många du vill ha - men ca 1 dl kanske. Grädda i 200 grader i ca 25 minuter.
 
När kakan har kallnat ringlar du över smält vit choklad. Servera med grädde eller vaniljglass och kanske några hallon.
 

5 kommentarer:

  1. Hej
    Men så gott det ser ut. Jag gjorde den där omeletten/pajen förra helgen ochblev så förtjust.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du gillade "pajen"! Hoppas ni tycker om kakan också! Ha en fin helg!

      Radera
  2. Kakan var mycket god! Jag bakar allt bröd vi äter och jag tycker att dina brödrecept är jättebra! Nu ska jag gå och baka ut brödet man gör där rågmjöl har skållats och stått över natten... /Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att ni gillade kakan och brödrecepten! Hoppas det skållade brödet blir bra också! Trevlig helg!

      Radera