Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 2 maj 2016

Måndag morgon...

...och det känns som våren är här igen! Luften är ljum och det är vindstilla. Jag har vinkat av barnen till skolan och varit ute och hängt tvätt. N ville inte följa med ut och det var nog lika bra kanske för han hade en sån hemsk hosta igår kväll. Lite varm känns han också. Hoppas att det går fort över och att han inte blir riktigt sjuk! 

Helgen var bra! I fredags städade vi och bakade lite! Skolbarnen fick nybakta schweizerfrallor och kladdkakerutor med kokostosca när de kom hem från skolan och det blev de glada för! 
 Efter eftermiddagskaffet gav jag och de små barnen oss ut i skogen en stund. Barnen klättrade i "berget" och jag städade lite. Kommunen klippte bort allt sly i våras och allt blev liggande kors och tvärs. Inte lätt att gå i den skogen utan att snubbla. Plockade upp så mycket jag orkade och la i en hög vid vägkanten. Hoppas att det inte är förbjudet! Men det får jag väl strunta i för nu är det gjort och det blev bra mycket finare och lättgått i skogen!
Ett torp har legat nedanför åsen och det är roligt att försöka hitta spår efter boplatsen och människorna som levt sina liv här. Och fastän vi gått här så ofta och funderat och tittat så tycker vi märkligt nog att det är lika spännande nu också! En mur finns på ena sidan och det är så tydligt att marken på ena sidan är påverkad av mänsklig aktivitet medan den på andra sidan är ren skogsmark. Det finns syrener och andra buskar som ser ut att vara av trädgårdstyp. Äppelträden som fanns här när jag var barn är borta. Murknade och föll ner till slut. Takpannor, slaggblock, skosulor, porslinsskärvor hittar vi nästan varje gång.
 Så blev det valborgsmässoafton. Vi brukar åka ut och titta på någon brasa men i år blev det inte så. Det var så ruggigt väder så vi kände inte riktigt för det. Vi tog en promenad runt ett motionsspår i närheten på eftermiddagen istället. Det var så vackert. Liljekonvaljerna står som små spjut ur backen och fortfarande blommar vitsippor och blåsippor. 
 Barnen hittade scilla och trodde det var blåsippor. Vi funderade lite...scilla är ju inte någon vild växt, tror jag inte i alla fall. Vi tittade runt lite och hittade slaggblock i en fyrkant - en husgrund förmodligen och längre in i skogen en brunn! Spår av gamla tider igen! Och barnen funderade - så fint de bodde här! En sjö precis nedanför, skogen ovanför och den här gläntan där vi hittade husgrunden...ett varmt ställe...
 Utegymmet i slutet av spåret var roligt! En bra stund höll barnen på och tränade! 

 Det är roligt att promenera tillsammans! Man får en stund när man inte kan göra mycket annat än att prata och njuta av det som finns runt omkring! Barnen gick länge och pratade med varandra - det är härligt att se! 
På kvällen lagade vi mat tillsammans. Filippinsk fläskfilégryta blev det! Gott! 
Så blev det första maj! Vi höll oss hemma! Gick inte i något tåg eller så! Men vi sjöng lite på Internationalen och skrattade lite åt textraderna:

"Båd’ stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner.
Den rike inga plikter trycka,
den arme ingen rätt man ger.
Länge nog som myndlingar vi böjt oss,
jämlikheten skall nu bi lag.
Med plikterna vi hittils nöjt oss
nu taga vi vår rätt en dag"
 Påskliljorna blommar så fint i år! Aldrig har vi fått så många som i år och varje gång jag går förbi de lysande gula klockorna blir jag glad! 
Vi bestämde oss för att grilla korv ute på kvällen. Och så gjorde jag en potatissallad också! Och brownies med jordgubbssås och grädde. Och så ringde vi mina föräldrar och frågade om de ville ha lite kvällsmat och det ville de. Och en flickvän till ett av barnen kom också! Det var mysigt och härligt att sitta ute och äta på kvällen! Första gången för i år! 
Men nu är det måndag morgon och dagens arbete ska snart fortsätta! Tvätten och dammsugning och så måste fönstren putsas! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar