Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 30 maj 2016

Trädgård, skog och plugg! Helgen som gått!

Helgen avslutades ju med Mors Dag och det var som sagt trevligt! Men resten av helgen var också trevlig! Vi var bara hemma. Grejade med trädgården! 

Vi satte en thujahäck för 5 år sedan och den har fått växa tills nu. Men nu var den lite högre än vi tänkt och därför toppade vi den. Vi var i Österrike för många år sedan och där gillade de tydligen thujahäckar. Var och varannan trädgård hade en. De var så fina att vi kollade lite extra. Vi kom fram till att de hade satt plantorna tätare än vad de flesta gör här hemma och att de också var enstammiga. Här hemma verkar de flesta bara låta dem växa på och fyra eller fem stammar sätter fart. Detta gör att de flesta thujahäckar här är så breda. Vi vill ha en smalare variant och därför har vi tagit bort alla grenar som börjar sträva uppåt för att bli toppar. Den har sett gles och lite trist ut på grund av det. Nu ska det bli spännande att se hur den utvecklas efter att den fått sin riktiga höjd! 
Sen byggde maken en kompost! Jag har länge önskat mig en sån men det har inte blivit av! Men nu har jag en! Och det känns häftigt att slänga i trädgårdsavfall och potatisskal och tänka att om vi sköter om den på rätt sätt så kommer vi att få egen jord! 
Maken behövde hjälp både till häcken och komposten.14-åringen fick hjälpa till med häcken och 12-åringen med komposten. Det är bra att få hjälp och bra för barnen att vara med och hjälpa till. Och ett sätt att få de lite större barnen att vara utomhus lite mer än vad de själva tycker är lämpligt! 
Det är så härligt med sommar! Det känns som ett mirakel fast man är med om det varje år! Äppelträden har tappat sina blommor! Som snöflingor ligger de på gräsmattan. Syrener och rönnar blommar istället! Lika vackert! Och dofterna! Vilken vardagslyx att kunna gå ut på morgonen och hänga tvätten i den bedövande syrendoften! 
På fredagskvällen gjorde vi små pavlovor! Jag hade kvar hemgjord lemon curd sen konfirmationen när jag gjorde citronprinsesstårta. Det kändes synd att låta den bli för gammal så... En ananas hade vi också - en gåva från Maxi! Det blev riktigt gott - maräng, lemon curd, grädde, ananas och banan! 
På lördagen gjorde jag och 14-åringen lite engelska också! Det här året har de inte gjort många knop i engelskan i skolan och det stressar mig. Jag har försökt göra lite egna grejer en gång i veckan  men på sista tiden har det blivit för sällan. Jag hittade en "ny" bok jag skickade efter från Bokbörsen för något år sedan. Den hamnade i bokhyllan och så glömdes den bort. Men nu tog jag alltså fram den...och den var riktigt bra! Den består av översättningsmeningar och varje avsnitt fokuserar på et speciellt grammatiskt moment. Den här gången arbetade vi med reflexiva pronomen. Inget de hade pratat om i skolan eller tränat på så det var ju bra.  
På lördagseftermiddagen gick jag, 5-åringen och 9-åringen en sväng i skogen. 9-åringen hade ju inte sett de där nötväckorna och det ville han gärna göra! Paret var där precis som vanligt. Och jobbade på precis som vanligt! 
Så gick helgen, den sista i maj! Och nu är det snart juni, den första sommarmånaden och sommarlovet är snart här! Det känns härligt! Långa, lata dagar med alla syskonen hemma som kan vara tillsammans. Vara utomhus så mycket vi vill. Leka länge på kvällarna i den svala sommarkvällsluften. Fast det händer varje år så känns det som ett mirakel! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar