Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 15 maj 2016

Konfirmation!

I dag har vi firat vårt tredje äldsta barns konfirmation. Den första konfirmationen i den här barnaskaran. Det blev en så fin och vacker dag på alla sätt och vis. Kyrkan var ljus och vit och konfirmanderna klädda i sina vita kåpor och hela dagen var också ljus och vacker trots att vädret var grått och ruggigt ända fram till kvällningen när molnen bröt upp och solen kom fram efter flera dagars frånvaro! 
Prästen talade om att bli vuxen och om att sträva efter att bli den slags vuxna person man vill vara. Om att roller skiftar genom livet. Om att känna förtröstan. Om att känna att känna sig älskad. Ja, om Gud. Om att Gud bär en genom livet och älskar en. Jag är inte aktivt kristen, går inte i kyrkan på söndagarna, kan inte säga att jag är direkt religiös...eller inte uttalat i alla fall...men något når in i mig när jag hör orden. Min tro? Hopp? En slags skörhet inför livet? En glädje? En styrka? Jag vet inte riktigt. Men prästens ord träffade mig ända in i hjärtat. Och så ser jag på min son där bland konfirmanderna. Hans anletsdrag som har en aning barn kvar i sig men som är en ung mans. Hans klara hy och glittrande ögon...snart vuxen...på gränsen...Det kändes stort. 

Efter gudstjänsten åkte vi hem till oss och åt smörgåstårta. Det var vår familj, en flickvän, mormor, morfar och farmor. Vårt lilla gäng! Vi hade det trevligt. Pratade om ditt och datt. Sedan öppnade konfirmanden sina presenter och så spelade vi lite piano och tittade på foton från Es konfirmationsresa till Polen. Och så blev det kaffe och tårta. En chokladhallonmoussetårta och en prinsesstårta med lemon curdfyllning! 

Så var konfirmationsdagen slut! Snart ska vi ta lite enkel mat framför tv:n och hoppa i säng! Men än är det en liten stund av lek och egna nöjen kvar. De små barnen leker i trädgården. Deras skratt klingar! Och de stora barnen pluggar eller spelar tv-spel. Jag har allt detta kring mig och känner mig glad och tacksam. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar