Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 3 maj 2016

Skola, natur och fläskfilé!

Idag blev en hektisk dag! Jag hade bestämt mig för att följa med 9-åringen till skolan. Det är ju kul att se hur det går till på riktigt! Och roligt att få vara med sitt lite större barn i andra sammanhang än de vanliga! Så jag fick sätta lite mer fart än vanligt på morgonen och utrusta inte bara barnen utan mig själv också! Jag lyckades duscha och bädda sängen och titta lite i tidningen förutom det vanliga - frukost till småbarnen och ryggsäckspackningen. Min pappa kom hit för N ville inte med till skolan. Han trodde att det skulle bli tråkigt och ville hellre vara med sin morfar. Det var skönt att pappa kom hit för N sov ända fram tills det var dags för oss andra att gå till skolan! Det var skönt att han kunde få sova ut i lugn och ro! 

I skolan var det trevligt. Klassen var fin och väluppfostrad. De var tysta och lyssnade ordentligt. Och dessutom gulliga och rara! Lektionerna funkade väl bra verkade det som. Men min vana trogen kan jag inte låta bli att ändå fundera lite. Tydligen har det blivit modernt med något slags rotationssystem. Lärarna har ansvar bara för vissa bitar och så kör de den biten i alla klasser - i det här fallet tre. Så läraren är i klassrummet och barnen cirkulerar. Läraren levererar alltså tre likadana lektioner och barnen rör sig mellan de tre lärarna. Visst, det kan säkert vara smart på något sätt...Men jag tror inte riktigt på idén. Barnen är små. Detta innebär många förflyttningar. Det blir mycket gående och oro i förflyttningarna. Det verkar infinna sig en viss trötthet hos läraren - det blir väl ändå lite tjatigt att hålla samma lektion tre ggr på raken. Och så tror jag att det blir svårt att skapa den där närheten mellan lärare och klass som jag tror är bra för lite mindre barn. Men det är klart. Det finns väl fördelar också. Om barnen tycker att en lärare är "dålig" så slipper de ju att ha den läraren hela tiden och får kanske någon som passar bättre. 

En annan sak jag tänkte på var hur mycket tid som i alla fall den här dagen gick bort till onödigheter. En historielektion på en timme blev bara högläsning av två sidor i ett häfte. Det var en bra genomgång med förklaringar av svåra ord och så men största delen av lektionen blev i alla fall mest tidsfördriv - att färglägga bilder i häftet - i 40 minuter. Svensklektionen gick ut på att konstruera ett mattespel. Barnen skulle lära sig att skriva instruerande texter. Så först skulle spelet konstrueras och sedan skulle det provspelas och sedan skulle den instruerande texten (reglerna) skrivas. Detta var den andra lektionen detta pågick. Innan dess hade barnen bakat sockerkaka och skrivit ett recept. Allt var roligt och barnen jobbade bra. Men jag tänker ändå lite...så mycket tid...och så lite som kommer ur det...

En tredje sak jag fäste mig vid var att det verkar ha hårdnat lite i skolan ändå. Engelsklektionen gick mest ut på att genomföra ett läxförhör (3an) och gå igenom förra veckans läxförhör. Varje vecka får barnen 10 ord som de ska lära sig och sedan får de översätta meningar som innehåller dessa ord följande lektion. Orden kommer inte ur något sammanhang utan presenteras bara som ord. Det blir därför lite svårt att hänga upp orden på något. Och så poängsätts meningarna. Varje stavfel ger ett avdrag. Och så delas de där pappren ut och elevernas huvuden rörde sig, spanade efter de andras resultat. Det kändes så där. De går bara i 3:an. Jag tycker att poäng kan vänta lite. Allt är så nytt. Varje ord är en erövring. Det är dumt att smitta ner lusten i att lära sig allt det här nya med poäng. Det kan vänta. Tycker jag. 
Det var hursomhelst roligt att vara med! Och M trivs i skolan och har vänner och är glad. Och jag var glad över att kunna vara med en halvdag! 

N hade haft det toppen med sin mormor och morfar. De hade gått hem till dem efter frukost och Nicke Nyfiken-tittande hemma hos oss. Jag gick också dit och fick lite lunch. Efter maten gick vi på promenad till den lilla fågelsjön och spanade. Det var så många måsar och ett par grågäss såg vi. Fåglarna gjorde så mycket ljud och det rörde sig oavbrutet över sjön. Vi gick en liten bit på järnvägen som går längs sjön. Det går ingen trafik där på vardagarna så det är ingen fara! Det var härligt att gå där. Både för att det är så mysigt på en järnväg. Luften är varm av järnet och gruset. Det fladdrade fjärilar...vi såg både påfågelsöga, nässelfjäril och kålfjäril! Och sädesärlor balanserade på rälsen. Och många blommor hade tittat upp...maskrosor, rölleka, kabbeleka...Och så var det roligt att GÅ på järnvägen. N älskade att balanser, gå fort, gå så långt han kunde, hoppa på syllarna...Härligt!
 Ja, sen gav vi oss hemåt igen för lite eftermiddagskaffe! N cyklade sparkcykel och experimenterade med olika sätt att åka...hoppa upp i farten, stå på ett ben med det andra rakt ut...
När vi kom hem var det dags att ta hand om tvätten. Det hann jag ju inte i morse. Och så plockade jag undan lite i barnens rum och ute i trädgården. Jag hann pusta färdigt de fönster jag inte hann med igår. Och så gjorde jag tyska med 14-åringen som har prov nästa vecka. Och sen lyssnade jag på 18-åringen som tränade på ett tal han ska hålla i skolan i morgon. Och sen korrekturläste jag ett biologiarbete 16-åringen skrivit och som ska lämnas in i morgon. Och sen var det dags att laga mat! Det blev lite extra lyxig mat - wokad fläskfilé. Vi hade nämligen rätt mycket fläskfilé i frysen eftersom ICA MAXI hade extrapris på just det för ett par veckor sedan. Det blev gott och alla blev mätta och belåtna!  
 Wokad fläskfilé 4 p

500-600 g fläskfilé
4 salladslökar (eller 1 purjolök)
2 vitlöksklyftor
2 msk olja
1 msk finriven ingefära
1 tsk röd currypasta
1 msk finhackad koriander

Woksås:
2 msk soja
2 msk fisksås
1 pressad lime + rivet skal
1 msk brun farin

Blanda woksåsen
Strimla köttet, salladslöken.
Finhacka vitlök och riv ingefära.
Hetta upp olja i wokpanna.
Fräs vitlök, ingefära och currypasta en stund.
Woka köttet tills det är klart.
Häll över woksåsen och koka i hop.
Servera med nudlar eller ris. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar