Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 4 maj 2016

Att göra rätt för sig

Det är onsdag och det känns som fredag! Fyra hela lediga dagar ligger framför oss och det känns bra! 

Det har varit en bra dag! En sån där dag när allt känns helt rätt! Jag trivs bra alla andra dagar också men idag var lite extra! Och så funderar jag på saker jag läst och sett och hört. Idag tänker jag på den där serien igen, Född 2010. Det gör jag alltid några dagar efter att jag har sett ett nytt avsnitt. Jag funderar på det där vanliga...om jobb och familj och sånt. Jag tänker på det mammorna berättar...om att de inte har något värde om de inte jobbar...om att man skrattar lite när man är hemma...som värsta hemmafrun...om att lämna på dagis fast man är hemma och är arbetslös...och så röran...frasen som återkommer...och allt som inte blev gjort under veckan ska göras någon gång. Och sen slinter tankarna över på en bok jag läser just nu. Ingen mans land av Dan Jönsson. Ett resereportage från Sverige...nedslag i olika orter...funderingar på arbetslöshet, konsumtion, attityder....Några fraser fastnade lite extra..."Ja, hur skapas ideologi?...Jag samlar mig och försöker förklara hur jag ser det. Jag tror folks sätt att tänka förändras när man förändrar deras sätt att leva." Så tror jag också. Förutsättningarna har förändrats. Från att klara sig på en lön krävs det två. Barn ska lämnas in på dagis och fritids eller vara ensamma hemma efter skolans slut. Vi lever så...så ska det vara. Att göra rätt för sig är att förvärvsarbeta, inte arbeta hemma. Att vara hemmafru är löjligt. Barn hör hemma på dagis. När vi tvingas att leva på ett visst sätt förändras våra tankar. Vi blir annorlunda.

Jag tänker på min dag. Jag har gjort rätt för mig. Jag har dessutom haft trevligt och roligt. Jag har ett värde. Jag vet om det även om ingen annan erkänner det. Jag har njutit av att sköta mitt hem, varit med mitt lilla barn, välkomnat mina större barn, varit utomhus och både arbetat och roat mig, bjudit min make på lunch och nybakade bullar när han kom hem från jobbet på lunchen...
 Lycka att få vakna när man är pigg, äta frukost när man är hungrig, klappa sin katt som ligger där i sin fåtölj...
...hjälpa mamma duscha krukväxterna...
 Lycka att hänga sin tvätt i friska luften, gå ut i värmen mitt på dagen och höra bofinkar och talgoxar...ivriga, svarande varandra...i färd med det viktiga...det brådskar...nytt liv måste komma till...
 ...att gå omvägen runt huset och se hur tulpanerna blivit lite större och fått en anstrykan av färg sen i går...
Lycka att kunna ge sig ut på promenad tillsammans med sitt lilla barn...lägga sparkcykeln på vägkanten och ge sig in i skogen...se vilka växter som tittat upp...
...klättra ända upp på toppen av "berget"...
...springa upp och ner för en backe tills man är så trött att man måste ligga i solen i det varma gräset och pusta en stund...kramas lite...småprata...gå vidare och hämta storebror...möta honom och se hans hand som vinkar när han får syn på oss! 
Lycka att hinna baka både bullar och kakor nu när helgen är här...och finnas där i köket när äldsta barnet kommer hem med en kompis...bjuda på en bulle...höra en kommentar om hur gott det doftar...
Lycka att hoppa studsmatta med sitt barn, på arbetstid...mitt arbete! Det har ett värde. Det är att göra rätt för sig. 

2 kommentarer:

  1. Helt rätt!
    Jag har också gjort rätt för mig; skött om det jag skapat och har ansvar för. Jag har arbetat - både ute och inne - med hushåll och trädgård, jag har skött omsorgen om mina egna barn, där de efter olika behov har tillgång till mig. Jag finns där - för att prata, svara, krama, hjälpa, sköta, bära, amma, vakta. Jag ser efter dem. Jag. Jag har skött om min familj; min man och våra barn - och det är väldigt värdefullt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Och det är så värdefullt att känna att det är det också! Att förstå att det är värt något!

      Radera