Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 26 maj 2016

En förmiddag i skogen!

Efter städ- och röjningsjobbet i morse skyndade jag och 5-åringen oss ut i skogen. Ska man hinna något innan lunch får man vara snabb! Och idag var vi det! Det var lite ruggigt och kallt men vi klädde oss ordentligt och kikare och kamera tog vi med oss ifall vi skulle få syn på några intressanta fåglar. 

Vi gick till vår närmsta skog och hamnade vid de gamla asparna med många hackspettshål i sig. De är som riktiga höghus, tre eller fyra våningar! Nötväckorna vi såg förra gången vi var här var kvar förstås. De jobbade på precis som förra gången vi såg dem. Vi satte oss på en sten och var tysta för att låta dem vara ifred och så kikade vi. N i sin kikare och jag i min kamera! Föräldrarna pilade fram och tillbaka. Från en stor tall i närheten till boet! Spanade så ingen fara hotade innan de hoppade in och så började det pipa därinne. Och så ut igen och det blev tyst. Och om igen. Hela tiden. Det var fint att se. Föräldrar som kämpar för att få sina ungar stora och friska över sommaren så de klarar vintern! Föräldrar som lägger ner sitt yttersta för sina barn. Inte är de som vi precis. Deras barn verkar klara sig med mat och värme. Inte som människobarn som behöver så mycket mer. Men instinkterna leder fåglarna rätt. De bara gör. En annan skillnad jämfört med oss människor som låter det gå mode i det där med att driva upp våra små. 
Efter ett tag tröttnade vi och blev kalla också när vi var så stilla! N ville visa vägen och jag misstänkte att vi skulle hamna i...lekparken! Där var det tomt som vanligt! Men vi hade kul ändå!

Sen blev det dags att ta sig hemåt för att fixa mat. Det är ju inte bara fågelungar som ska ha mat i magen! Vi hade rester i kylen som tur var så det gick fort! Medan jag plockade fram maten och dukade roade sig N med att tejpa fast löv vi samlat på pappersark. Sedan hann vi titta i en bok och N tyckte det var kul att försöka hitta de vi hade hittat i boken. Skriva något ville han inte förutom några stora "K" på ekpappret. Men jag skrev ner och han lyssnade och kanske kommer han ihåg några namn till nästa gång vi går ut i skogen. 


2 kommentarer:

  1. Fina bilder från mysig utflykt. Jag har lyssnat på Stefan Casta två gånger och han är en sån naturälskare så det känns fint att ni använder hans bok. Sist jag lyssnade på honom pratade han om en bok om fjärilar och en om blommor, båda jättefina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad häftigt att du hört Stefan Casta! Har inte ens tänkt på vem som skrivit/tecknat den där boken - har den om blommor också - men vi har läst en hel del i den tillsammans med de äldre barnen också! Gillar den!

      Radera