Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 25 maj 2016

I går...

...var det varmt! Riktigt varmt! Vi hade dörrarna öppna och gick ut och in - varvade innejobb och utejobb! Vi bakade och gjorde saft och fixade i trädgården. På kvällen var det marknadsafton för låg- och mellanstadiet och då skulle vi ta med bröd att sälja så jag gjorde två sorters bröd. Bakade dubbelt mot vad jag behövde så vi fick lite själva också! 
Mellby fina och Bergis fick det bli! Båda var goda! 
Och årets första rabarbersaft! Jag har en saftmaja och det är ju så smart! Bara att lägga i rabarbern varvat med socker och så ångas det utan att man själv behöver engagera sig något mer! 
En sockerkaka gjorde vi också! Mina föräldrar var här på eftermiddagen och då kan det ju vara roligt att bjuda på något gott! 

Innan lunch hann jag och N med ett litet yogapass! Jag hade städat ur dvd-lådan för några dagar sedan och hittade då en barnyogadvd som inte använts på några år! Jag hade till och med glömt bort den! Den testade vi och den var bitvis rolig men lite seg emellanåt! Lite för mycket andningsövningar och "trista" övningar för att riktigt passa ett barn. Men vi gjorde det som var kul och snabbspolade bort det som var trist och så gjorde vi egna lite coolare övningar - huvudstående, brygga, skulderbladsstående...

Äldste sonen slutade tidigt och han och hans flickvän kom hit efter skolan. De kom lagom till lunchen men hade inte meddelat att de skulle ha någon mat så det fick de fixa själva! Det klarade de så bra och så kunde vi äta tillsammans...jag och maken och 5-åringen och så sonen och tjejen! Vi satt ute på altanen under parasollet! Mysigt att vara hemma och kunna träffa dem när de hade en stund över mitt på dagen! 

Sen var vi ute i trädgården hela eftermiddagen! Pärlhyacinterna som vägrat komma upp hittills bestämde sig i år för att visa sig! Tycker de är så fina! 
Och alliumen har också varit snål tidigare år trots att jag petat ner massor! Men i år är det många på gång! Och de runda knopparna är fina de också! 
Äppelblommorna fortsätter att glädja oss men det är nog snart slut nu för det singlar vita blomblad när man kommer emot träden! Det gäller att njuta och titta och lagra skönheten i sinnet! 
 På kvällen var det dags för marknadsaftonen och det var roligt! Det såldes bröd och loppissaker och så var det chokladhjul och kasta bollar i hinkar och så kunde man åka med ett litet tåg runt skolskogen! Skolbarnen fick sälja för sina klasser - stå en liten stund var. Och så minglade de  och var i lekparken och skogen...Och 14-åringen kom förbi en stund med några av sina kompisar på väg hem till någon för att se en film. Det var en trevlig kväll! 
Idag har barnen studiedag och vi har sovit länge och ätit frukost tillsammans i lugn och ro. Jag passade på att "förhöra" - eller snarare snacka - om rymden eftersom 12-åringen har prov på fredag. Jag gläder mig lite extra idag att jag är hemmafru! Det är skönt att vara här, på plats, när barnen är lediga från skolan. Jag tänker på hur det skulle ha varit annars, N på dagis, M på fritids eller hemma kanske och de andra, stora hemma...Jag vet att de klarar av att vara ensamma hemma. Men ska det vara så? Är det trevligt? Det tycker inte jag. Och jag är så innerligt tacksam över att vi slipper. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar