Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 18 maj 2016

Vem lägger grunden?

I morgon är det förskolans dag. Och Lärarförbundet uppmärksammar det. För i förskolan jobbar det ju lärare. Förskollärare. Det är de som lägger grunden för barnens utbildning.


Så om ett barn inte går i förskola. Då får det ingen grund? Då kommer resten av utbildningen byggas på sankmark. Föräldrarna producerar barn. Ser till att de blir stora nog att starta sin utbildning vid 1 års ålder. Och sen börjar förskollärarna att bygga grunden. Jag vill bara gråta. Tror man på det här? På riktigt? Tror man att förskola är utbildning? Tror man att små barn behöver utbildas? Tror man verkligen inte att små barn lär sig allt de behöver i samvaron med sina föräldrar, i sitt hem? Tror man verkligen att förskolan är oumbärlig? Att det som sker där är nödvändigt? Att barn som inte går där missar något? Inte får någon grund för framtida studier? Det måste närmast beskrivas som ett mirakel att mänskligheten utvecklats och överlevt ända fram till dagisutbyggnaden.

Nåja, jag är inte förvånad. Jag lever i flosklernas förlovade dagisland. Jag rycker på axlarna och fortsätter lägga grunden tillsammans med mina barn här hemma. Jag vet att det funkar. Grunden blir stabil. Tycker det är dags att börja satsa på hemmen och föräldrarna och barnen. Vi tar och firar familjens dag istället i morgon tror jag! 

8 kommentarer:

  1. Ja, men absolut! Väl skrivet!

    SvaraRadera
  2. Vi ska för övrigt bli en till i vår lilla familj, i juli blir vi fyra! Nu när vi väntar barn är det som att kritiken och frågorna fått ny skjuts, när ska vår nu 3 åring (som fyller 4 år i augusti), börja på dagis? Nu måste hon väl ändå det, känns det som att alla tycker... och jag upplever att det här med alla frågor och åsikter är jobbigt nu. Är det heltokigt att vara hemma med en nyfödd och en fyraåring? Jag vet ju inte för jag har aldrig tidigare varit tvåbarnsmamma, men när alla dyker på en med åsikter börjar man ju till slut undra om man tänker rätt eller varför "alla" tycker att man tänker "fel"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis! Vad roligt! Och så typiskt att få de där kommentarerna! Det blir säkert jättebra att ha 4-åringen hemma när syskonet kommer! Varför inte! För oss har det gått bra! Det är så skönt att slippa frakter hit och dit mitt i sovtider...Det är skönt att kunna få sova ut...ta dagen som den kommer...slippa ekorrhjulet så länge det går. Och framför allt - för syskonen att få vara tillsammans och så för ens egen del - att få ta hela mammaskapet - få vara med om allt! Men jag vet, det är så svårt att inte höra, påverkas av alla röster, åsikter..även om de går emot ens magkänsla.

      Radera
    2. Hej!

      Jag kommer med lite input om det är ok. Jag ska om cirka åtta veckor bli trebarnsmor och då kommer jag att ha en nyfödd, en treåring och en femåring hemma, och vet du vad har inte tänk på att det ska bli "jobbigt" eller att det skulle vara tokigt. Bebisen kommer in i familjens rutiner och kanske nya rutiner skapas, det är ingen fara med det heller.
      Att låta syskonet börja när bebisen har kommit tror jag kan bli att den stora känner sig utknuffad ur boet och där kan svartsjuka komma. Tror säkert att er fyraåring ser fram emot att få ett syskon och få hjälpa mamma.

      Vad andra tycker ska du mest ta och strunta i (lättare sagt än gjort, jag vet!) men lita på dig själv som mamma, då blir det bäst. Var beredd på att bvc kommer säkert att ta upp det också, brukar de vara duktiga på.

      Jag tycker snarare det är heltokigt med föräldrar som inte tror att de "klarar av" att ta hand om sina barn själva. Det är något staten har präntat in i folk och gjort dem osäkra. Lita på din magkänsla, säger jag också.

      Hälsningar från skåne

      Radera
  3. Det här med dagis/förskola är sååå vedertaget!

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet! Jag blir så trött på den här märklig blandningen som man hela tiden möts av; ett okritiskt hyllande av den "oumbärliga förskolan" och larmrapporter om hur eländigt ställt det är på våra förskolor! Hur är det egentligen? Hemskt eller fullständigt nödvändigt... Ja, man får inte ihop det... För mig är dagis, som man INTE får säga barnpassning och sedan får man väl hoppas att de som jobbar där tycker om barn, passar för sitt yrke och ser till att vardagen blir så bra och trygg som det är möjligt. Det finns säkert ett och annat barn som till och med har det bättre där, men att det skulle vara den bästa lösningen för alla barn är ju fullkomligt befängt att tro! /Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har du rätt i - hur är det egentligen? Är det ett elände eller oumbärligt? Och var är politikerna? De som har bestämt att föräldrar och barn ska ha det så här? Tvingar in barn i omsorgen genom ekonomiska styrmedel och struntar i hur kvaliteten är - eller det faktum att föräldrar faktiskt är ansvariga och därmed borde ha bestämmandemakten också! Allt annat är oetiskt, odemokratiskt...men istället låtsas man att det är utbildning för att rättfärdiga tvånget.

      Radera