Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

lördag 18 april 2020

Skriva novell...

I skolan har det blivit modernt att skriva noveller. Man pratar inte längre om uppsatser verkar det som. Eleverna informeras om hur en novell ska skrivas...det ska vara en upptakt, en konflikt, få personer, en handling, upptrappning, vändpunkt och avslutning. Ett budskap eller nåt ska också med. Smidigt och lätt låter det som. Det ska vara gestaltning och beskrivningar och alla sinnen ska med och man ska fundera över jag-form och han/hon-form och dåtid och nutid och in medias res eller börja från börja och allt det där.

Men...så var det en liten hake...innehållet. Hur kommer man på vad novellen ska handla om? Inte lätt att komma på sånt...inte för en högstadieunge heller.

Min årskurs7kille fick en sån uppgift. Skriv en novell! Läs instruktionerna! Lyssna på föreläsningarna! Skriv!

Han tänkte länge och väl. Och ännu längre. Slet sitt hår...idéerna ville inte komma. Jag började fundera. Vad skulle jag skriva en novell om? Jag slet mitt hår...idéerna ville inte komma. Vad 17 skriver man en novell om?

Vi började fundera tillsammans. Vi tänkte på olika sagor...kunde man göra om en saga till något i verkligheten? Törnrosa är med om en bilolycka och hamnar i koma. Rödluvan och vargen...vargen är en seriemördare...Nja, det lät bra när vi pratade om det men det ville sig inte riktigt.

Jag började leta runt på nätet...försökte hitta verkliga händelser som kunde inspirera till någon historia. Hittade en sida om märkliga saker som hänt på IKEA. Och där fanns en liten historia som verkade lovande:

"12-årige Peng Yijian från Kina rymde hemifrån efter att ha bråkat med sin mamma om en matteläxa. En intensiv jakt på pojken sattse igång, men polisen gick länge fruktlösa. Men efter sex dagar återfanns 12-åringen. Då hade han gömt sig inne på Ikea i sex dagar. Det är oklart om pojken tog sedan dit han kom och sov i sängarna, men enligt NY Daily News finns det rapporter som tyder på det."

Vi bestämde oss för att den skulle kunna ge oss en berättelse och gjorde en punktlista tillsammans med hela historien bit för bit i korta meningar:

1. Vuxen man vid skrivbord. Lyckad. Advokat? Tänker tillbaka på en avgörande händelse i sitt liv.
2. Liten lägenhet, stökig, ensamstående mamma, 12-åring pojke. Pojken vill inte göra läxan. Bråk. Sticker hemifrån med matteboken.
3. Hamnar utanför IKEA. Känner sig hungrig. Har 10 kr. Går in. Köper korv. Vandrar runt i affären. Vill inte gå hem.
4. Gömmer sig i garderob när det börjar stänga.
5. Vandrar runt. Tar mat i restaurangavdelningen. Kollar om det finns en fungerande tv. Inte. Tar en bok. Tar med godis. Väljer en säng. Lägger sig och läser och äter godis. Somnar.
6. Gömmer sig under sängen på morgonen när personalen börjar komma. Blandar sig med kunderna. Fortsätter så i flera dagar.
7. Blir trist. Ensamt. Kommer på att han har matteboken. Gör läxan vid det flottaste skrivbordet. Gör läxan.
8. På morgonen efter går han hem. Försonas med mamman.
9. Man vid skrivbord. Tänker på att utan den där händelsen på IKEA hade han aldrig suttit där vid sitt flotta skrivbord.

Så där...allt började kännas bättre. En plan fanns. Vi satte oss och började skriva. Vi skrev varsin berättelse utifrån planen. Vi skrev ett stycke i taget och läste sen högt för varandra. Det var jättekul! Det var spännande att se vad den andre hade skrivit! Hade du skrivit så?! Det var ju bra! Det kanske jag ska härma i min nästa version? Det var roligt att se vilken olika approach vi hade. Jag var lite mer utdragen i mitt berättande...hade mer beskrivningar och gestaltningar. Ibland funkade det bäst. Sonen var mer kortfattad och kärnfull. Det blev ofta en snitsig och lite komisk effekt av det berättarsättet.

Ja, så var våra första försök färdiga. Vi tittade igenom kravlistan från skolan. Stämde av att vi hade fått det rätt med tempusformerna och båda upptäckte att vi hade växlat lite omotiverat mellan presens och imperfekt. Det ändrade vi på. Vi lade till fler beskrivningar och försökte gestalta lite mer. Vi bytte ut ord som hade upprepats.

Och så ansåg vi oss klara! Varsin bra berättelse hade vi fått fram och dessutom hade vi haft det riktigt kul på kuppen!










     














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar