Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 8 april 2020

Coronaspecial 8 - skillnad

Det har avlidit fler personer i Corona i Sverige än i övriga Norden. Anledningen till det är enligt Tegnell att smittan tagit sig in på flera äldreboenden, vilket inte är fallet i grannländerna. Han säger också att det kanske kunde ha motverkats genom att man hade testat fler av personalen och patienterna inom äldrevården. Det har man gjort i de andra nordiska länderna.

Jag läser om att testning av sjukhuspersonal. Samtliga anställda på en avdelning vid Linköpings universitet har testats och hälften visade sig vara smittade. Vissa av dem hade inga symptom. Man kan alltså vara symptomfri och ändå smitta. Tegnell berättar att det kan vara hela 9 av 10 som inte har så mycket symptom att det syns eller märks.

Jag tänker att en skillnad mellan de nordiska länderna är bla skolstängningarna. I Finland, Norge och Danmark har man stängt ner förskolor och skolor. Det har man inte gjort i Sverige. Jag tänker att små barn inte klarar av att hålla social distans. Jag tänker att särskilt förskolebarn absolut inte klarar det. I deras beteende ingår det dessutom ofta också närkontakt mellan munnar och leksaker, andra barn...de snorar och gråter. Personalen måste vara nära. Jag tänker att smittan kanske sprids bland dagis- och skolbarn...den hamnar hos personalen och föräldrarna och den förs med hem till syskon och arbetskamrater...som kanske jobbar inom vården, kanske just inom äldreomsorgen. Just den biten har man eliminerat i de andra nordiska länderna. Det har inte vi.

Kanske kan detta vara en av förklaringarna till varför smittan har tagit sig in på äldreboendena. Men den tanken är det ingen som ens nuddar vid därute bland experterna och mediafolket.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar