Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 21 februari 2017

VInterväder!

 När vi vaknade i morse hade det snöat under natten! Hela världen var vit! Mjuk, vit snö och flingor som singlade ner! Vi åt frukost, läste lite matte och engelska och sen gick vi ut! Uppfarten var täckt av tjock snö och de tre yngsta barnen skottade undan allt på ett kick! Och roligt var det! Sen blev det snölyktebyggen och lite andra snöiga lekar! 
På eftermiddagen gick vi till barnens mormor och morfar! Det var härligt att promenera genom vinterlandskapet! Jag och 13-åringen gick och pratade om allt möjligt och de två yngsta lekte soldat och marscherade nästan hela vägen. 16-åringen tog cykeln och kom lite efter oss! Vi blev bjudna på hembakta semlor och sen pratade vi och tittade på gamla papper...teckningar jag och brorsan hade gjort när vi var barn, uppsatser vi hade skrivit när vi gick i högstadiet, en uppsatsbok min mamma hade skrivit när hon gick i småskolan...så roligt att se den fina skrivstilen och de fina teckningarna min mamma gjorde som barn! 
 De yngsta gav sig upp i skogen efter fikat. De lekte jägare och byggde koja! Jag gick och tittade till dem när de lekt själva en stund! De visade spår de hade hittat: katt, rådjur, hund, räv? och något vi inte fattade vad det var först! Men sen kom vi på det...ekorre! Fullt med små spår som satt i små grupper om fyra...något litet som hoppat fram! Under träden, avgnagda kottar, kottspån...klart det måste vara ekorre! 
 De yngsta ville sova över och det fick de! 6-åringen har sovit över en gång förut men sen har han inte haft lust! Inte riktigt känt att han velat vara ifrån mig. Men nu ville han igen! Kom med förslaget själv! När jag skulle gå sa jag att "nu går jag". N sa bara att "det går bra" och gav mig en förströdd puss! Det är skönt när barnet kan få ta allt i sin egen takt...vänta in sin egen mognad och lust och behärska det som ska göras och tycka om det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar