Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 16 februari 2017

Sköna vardagar!

Dagarna går sin gilla gång...upp på morgonen, rusta ut barnen för skolan, städa. laga mat...samma samma om och om igen. Vi är inne i vardagslunken...fast det känns bra...det är sköna dagar, roliga dagar. På morgnarna är vi lata och sitter framför tv:n och äter frukost. Jag gör frukost till de tre yngsta...gröt, fil, te, mackor...de stora har ofta sovmorgon och fixar till sig själva. Jag sitter med vid tv:n...det är mysigt...de senaste morgnarna har vi tittat på någon slags läkarprogram...Läkarnas hemliga journaler! Det är lite groteska sjukdomsfall...intressanta och spännande! Vi hinner ett halvt varje morgon...ibland fortsätter vi till kaffet eller så tar vi andra halvan morgonen därpå. Jag är tacksam över att kunna ha en liten stund tillsammans med de äldre barnen på morgonen...slippa stress och bråttom. 

N är ju 6 år nu! Det är härligt att ha en 6-åring i huset. Han är kapabel, initiativrik, rolig, pratsam, kaxig, egensinnig, snäll, smart! En härlig kompis att vara tillsammans med. Han har många intressen och vet vad han har lust att göra. Han gillar att fixa och dona själv men också att göra saker tillsammans med mig. Vi brukar hitta på något varje förmiddag. För några dagar sedan bad han mig om att lära honom skriva. Han har ingen lust att läsa alls just nu...men skriva...det är toppenkul! Vi letade efter någon slags skrivlärobok på nätet och hittade en som var rätt ok...inte jättebra men helt ok. Den skriver han i...stora och små bokstäver och ord och så ska man rita bilder som börjar på just den bokstaven. Vad bokstäverna heter kan han redan och han kan skriva de flesta stora bokstäverna men inte alla små ännu. Måla är också roligt...både vattenfärg och akryl. I dag tejpade vi på stora pappersark och målade blå himmel och drog bort tejpen när det var torrt! Vips hade vi ett gäng björkar som vi kunde måla på svarta streck på! 
Idag är det gråvitt därute...dimman i Lützen...och något slags hårt otäckt isregn faller från skyn. Vi ska gå ut en stund och bära fiolerna till fiollektionen med 13-åringen och 10-åringen. Men vi tänker inte gå ut i onödan. Igår däremot var det underbart väder...sol, blå himmel och gnistrande snö. Då åkte vi skridskor! Härligt! 
Eftermiddagarna är sig också lika...ungefär detsamma varje dag. Vi äter mellanmål när skolbarnen kommer hem. Sen brukar de vila sig en stund och göra vad de vill. Fiol och piano spelar vi, inte varje dag, men nästan. Och på onsdagarna har vi lite pluggdag. Matte och engelska och lite stavning brukar det bli. Och så brukar jag läsa högt, eller berätta, från min gamla historiebok. Igår läste vi om Håtunaleken och Nyköpings gästabud. Det var spännande tyckte vi alla! 

Jag är så glad över mina vardagar. Jag är så glad över att finnas här, att jag kan ta del av barnens liv, vara med så mycket som det går. Jag är glad över alla de vanliga vardagarna. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar