Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 6 februari 2017

Måleri, eld, korv och drakar!

Måndag kväll...första dagen på veckan är snart slut! Det blev visst vinter igen...snön började singla mer i går eftermiddag och lite mer har det kommit idag! Skolbarnen är friska allihopa nu och alla gick iväg till skolan i morse! Men snart 6-åringen är inte riktigt frisk än. Han har inte fått tillbaka aptiten än, har skrällande hosta och blir lite matt om han är igång för mycket. Så det blev en lugn helg och en lugn måndag! 

Igår fixade vi med skolbarnens läxor på förmiddagen...matterepetition inför provräkning för 12-åringen, engelska för både 12-åringen och 10-åringen, stavning och lite svensk grammatik. Och så spelade vi fiol tillsammans en stund. 15-åringen behövde lite hjälp med hur man skriver en novell samt en krönika. Läraren i skolan tyckte att det räckte med att beordra eleverna att skriva just en novell och sedan en krönika...utan att gå igenom hur man gör, läsa något exempel, ge lite tips...Så det gjorde jag! Och så kontrolläste jag en engelskuppsats 16-åringen skrivit...såg bra ut, bara ett litet syftningsfel! 

Det är segt att vara sjuk...inte lätt att veta vad man ska ta sig för när man inte längre är jättesjuk men inte heller jättepigg. Tv går ett tag...men det blir ju så trist att sitta eller ligga där för länge i stöten. Bygga lego är ju roligt en stund. Och rita...det kan man göra rätt länge utan att bli trött. Vi hade tittat på Draktränaren och drakar blev så spännande...Jag och de två yngsta barnen ritade en hel massa drakar och det var både svårt och roligt! 
Sen lagade vi lite mat...ugnsstekt kyckling till lunch och korv och bröd till kvällsmat. Vi gjorde coleslaw till...med rivet äpple, morot, rödlök i...N var med och fixade till den...han älskar att riva saker i matberedaren, stoppa i och mata på! 
Korven grillade vi i öppna spisen! Det är så mysigt! Och så åt vi framför tv:n...ett naturprogram om ekorrar blev det! Intressant! 
Idag har vi fortsatt på samma spår! Tittat på tv, spelat lite datorspel, lyssnat på musik, läst någon saga, byggt en massa pussel och ritat och målat en del. N kom på att han ville måla en tavla till mig! Han älskar ju mig så mycket att han vill ge mig en present...och det var så svårt att veta vad han skulle ge mig..och hur han skulle få tag i det! Men så kom han på vad han skulle göra...en tavla! Och så målade han en färgglad regnbåge. När den hade torkat bad han storebror att slå in den och så fick jag packa upp! Spännande! Och nu hänger den i vårt sovrum...så jag kan titta på den varje morgon när jag vaknar! 
Pussel är kul! Favoritpusslet just nu är ett med Europas alla länder på! Det är kul med flaggorna och att se hur de olika länderna ligger. Idag passade vi på att titta i en kartbok för att få reda på lite mer...vilka andra kontinenter finns? Var ligger de? 

Ja, och nu är det sena kvällen! Dags att krypa till kojs strax! 
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar