Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 10 november 2016

Supergoda tekakor!

Tekakor är gott till eftermiddagskaffet tycker jag! Men de blir ofta så torra och trista! Fast nu har jag hittat ett så bra recept där tekakorna blir saftiga och goda! Hemligheten är tydligen att koka en gröt på havregryn som man blandar ner i degen! 


1. Koka en gröt av 3 dl mjölk, linfrö och havregryn. Låt den svalna. 
2. Värm 2 dl mjölk till fingervarmt, 37°. Smula jästen i en bunke och häll lite av mjölken över. Rör tills jästen löst sig och tillsätt resten av mjölken, gröt, creme fraiche, salt, sirap, bakpulver och nästan allt mjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta ihop till en smidig deg. 
3. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min. Kavla ut degen på mjölad arbetsbänk till en ca 2 1/2 cm tjock kaka. Ta ut runda kakor med mått, ca 8 cm i diameter som läggs på bakpappersklädda plåtar. Nagga bröden och låt jäsa ytterligare ca 15 min. 
4. Sätt ugnen på 225°. Grädda mitt i ugnen ca 12 min. Låt svalna på galler. 
5. Bröden går mycket bra att frysa och passar lika bra till frukost, som till mellanmål och som bröd till maten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar