Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 16 november 2016

Fullmåne, dimma, bröd...

Igår kväll när vi tittade ut var det fullmåne! Och det var ingen vanlig måne utan en jättemåne! Helt underbart vacker och vi var tvungna att ge oss ut och titta...vi gick upp i vår lilla skog och där i mörkret var den ännu vackrare! Vi tittade och beundrade och så försökte vi ta foton! Inte lätt...hur jag än gjorde blev det dåligt...endera bara en liten fjuttig prick eller alldeles för mycket ljus som kom in i kameran så månen inte syntes alls...bara ett mysko ljussken. Men 10-åringen lyckades få till det med skolipaden! Han mixtrade lite med fotot efteråt i redigeringsprogrammet men det spelar ingen roll för fotot blev ungefär likt så som månen faktiskt såg ut! 
Det var härligt att ta sig en liten tur sent på kvällen, i mörkret och kylan och fukten! Vi var riktigt upplivade när vi kom in igen!

I morse var det dimmigt...alldeles vitt och luddigt och lite lilarosa toner på himlen...Också vackert! Och månen var kvar...inte längre full utan lite naggad i kanten. Och nu var den inte silvrig längre utan rosa och lila!
Det var lika vackert som i går kväll fast på ett helt annat sätt och jag blev tvungen att ge mig ut en liten stund igen! Gick ut när barnen tog sig till skolan och vinkade hejdå på uppfarten istället för i dörrn! Gick en vända i trädgården och njöt av färgerna, stillheten som är innan dagen börjar på riktigt...ett litet glapp i tiden mellan natt och dag. Allt väntar. Det är tyst och onaturligt stilla...fåglarna sitter och väntar de också...stilla, tysta i trädtopparna. 
Så cyklade barnen iväg en efter en och för första gången på en och en halv vecka blev jag och 5-åringen ensamma hemma! (eller nästan...äldsta barnet börjar inte jobbet förrän i eftermiddag men han hade inte vaknat ännu så han märktes inte av förrän mycket senare) Lite ovant! Och vi kom tillbaka till våra vanliga rutiner! Städa, bädda, diska, äta en andra frukost tillsammans vid köksbordet med lite pyssel...den här gången ville N läsa lite i vår gamla läsebok och så ville han lära sig gångertabellen...alla andra kan ju! Så vi tog fram kapsyler och så lade vi 1:ans och 2:ans tabeller och rabblade tillsammans! Roligt! Bröd hann jag baka också...eller baka och baka...jag gjorde Nils Emils bröd och det går ju smidigt! Igår blandade jag ihop "gröten" av linfrön och lingosylt och vete/rågkross och innan barnen gick till skolan tillsatte jag kokande vatten, torrjäst och mjöl! Så var det bara att forma två bröd på direkten, lite jäsning och sen in i ugnen! Och så hade vi ljummet bröd till kaffet vid pysselstunden! Mums! 
 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar