tisdag 22 november 2016

Rötter...

Idag läser jag tre nyheter som gör intryck på mig. De är helt olika till sin karaktär. Men på något sätt känns de sammanlänkade. Som rottrådar i ett nät av sånt som pågår.

Det första jag läser handlar om träd. Det är en tysk skogvaktare som har skrivit om skogar. Om att träden lever och att skogen är en superorganism. Träden bildar tillsammans en levande organism som samarbetar, kommunicerar, skyddar varandra. Han har skrivit en bok om detta...Skogens hemliga liv...heter den. Skogvaktarens huvudsakliga budskap är att vi måste bevara våra naturliga skogar. De naturligt växande och fritt växande skogarna är en slags superorganism, ett enormt och intrikat wood wide web där varje enskild varelse eller växt på något sätt är förbunden med resten. Men av människan planterade skogar är annorlunda. Träden hinner inte bygga samma gemenskap. Det hetsiga framdrivandet av skog för avverkning skapar onaturligt isolerade träd utan nätverk. Dessutom har förädlade växter förlorat förmågan att kommunicera, vilket gör dem känsligare för till exempel insektsangrepp, vilket i sin tur tvingar fram mer besprutning.

Efter detta läser jag om förskolan. En rektor för en grundskola säger att barnen blir bättre i skolan om de gått fler timmar i förskolan. De har då fått lära sig att räkna tal, lite om naturkunskap och annat som ger dem allmänbildning. Men det viktigaste är att de har socialiserats. De har lärt sig sitta på mattan i samlingen, vänta på sin tur och att leka de speciella lekar som de jämnåriga på förskolan leker. Barn som varit hemma med mamma, pappa och syskon har inte alls samma utgångsläge. Det blir inte detsamma när det gäller varken allmänbildning eller socialisering.

Det tredje jag läser handlar om lågstadieelever i Malmö. Där har våldet ökat. Det händer att barn blir sparkade i huvudet, tvingas att betala pengar för att slippa bli slagna, blir tagna stryptag på...

Hänger det samman...har vi blivit som de hårt framdrivna skogarna...utan förmåga att bygga våra rotsystem, utan att kunna kommunicera...känsliga för yttre angrepp, med större behov av besprutning i form av mediciner, kuratorer, psykologer, åtgärder...Är förädlingen av barnen bra? Blir de starka och fast förankrade av många timmar i drivhusen...med kunskaper om källsortering och att kunna räkna 2+3 innan de börjat skolan...växer sig rötterna starka nog? Kanske är det bara fragment. Kanske är det bara galna fantasier. Vem vet.


2 kommentarer:

  1. Hej!

    Lustigt att du nämner detta med skolan och förskolan, vad nästan vad som rektorn så till mig nå jag besökte byskolan när jag sa att vi har valt bort förskola. De säger ju att förskoleklassen är en bro mellan förskolan och skolan, går som en röd tråd mellan allting. Suck säger jag bara, människan har aldrig träffat mina barn så hur kan hon uttala sig att de kommer att få svårt med det ena och andra övergår mitt förstånd men hon har väl svårt att tänka i andra banor.

    Hälsningar från skåne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är konstigt...att dra slutsatser utan att ha en aning. Men det har väl blivit en ny sanning..att förskola är av nöden för att klara skolan:

      Radera