Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 27 november 2016

Första adventshelgen!

Den första adventshelgen är slut! Julen börjar närma sig...det känns mysigt! I fredags tog jag och N fram de första julsakerna...inget som känns för juligt...några änglar, snögubbar, adventsljustaken och stjärnor att hänga i fönstren! N tyckte det var helt fantastiskt och grejade länge med julpyntet...tittade, ställde ut på olika saker, dekorerade katten...En tomtedräkt fick han också fram och tog genast på sig...och var tomte hela förmiddagen. 
Före lunch satte vi en saffransvetedeg...eller det var vad jag trodde att jag gjorde...men jag glömde visst saffranet! Typiskt! Och när degen väl är blandad går det inte att tillsätta saffran och blanda lite till...det blir ingen smak på det hela då tyvärr...vilket jag har lärt mig av egen erfarenhet! Men vi gjorde bullar istället, med kardemumma och kanel i. Och så fort vi hade bakat ut bullarna satte jag en riktig saffransdeg och gjorde saffranslängder! Och när saffranslängderna var utbakade satte jag en pitabrödsdeg...för vi behövde bröd till kvällsmaten! Så det blev en hel del bakande under dagen! Och mellan jäsningar och utbakningar gjorde vi annat...städade, tvättade, strök gardiner och bytte i tre fönster! På kvällen var jag ganska trött och då var det skönt att maken och äldste sonen fixade det mesta av matlagningen! Vi åt någon slags nordafrikansk ugnsstekt kyckling, marinerad i harissa, youghurt och citron, och ugnsrostade grönsaker, bulgur och raita! Det blev riktigt gott! 
På lördagen åkte vi till badhuset på förmiddagen! De små barnen har längtat så och nu var det dags! N brukar hålla till i den minsta varmaste bassängen och han var där rätt mycket den här gången också. Men han testade de båda stora bassängerna och nu hade han tydligen blivit så pass stor i kroppen att han tålde det kallare vattnet bättre! Det var så roligt att kunna vara med storebröderna och få leka det de gillar att göra! Och på slutet ville han till och med hoppa från 1:an, precis som bröderna! Jag trodde nog inte att han skulle våga språnget men efter lite tvekan gjorde han det! Och sen var det bara kul och han ville inte sluta hoppa... iförd puffar och cyklop! Det var härligt att se honom njuta av det nya han vågat lära sig! När vi kom hem var vi trötta och gjorde just ingenting! Satt vid köksbordet, läste tidningar, drack kaffe, spelade tv-spel, datorspel och på slutet spelade vi fiol! Det är så roligt för jag och 12-åringen och 10-åringen börjar bli hyfsat bra och håller på att träna in några julsånger...ett par i olika stämmor, både två och tre! Vi ska försöka bli riktigt bra till julafton! 
På kvällen lagade vi mat igen! Jag och maken hjälptes åt...barnen hade ingen lust! Vi gjorde stekt utskuren biff, hemgjord bearnaisesås...nytt recept med mer dragon i och det blev godare, hasselbackspotatis, paprikafräs (paprika, chipotle, finstrimlad bacon) och stekta champinjoner! Det blev väldigt gott! 
Sen blev det söndag, första advent! Förmiddagen gick till läxläsning och matlagning och sen gav vi oss ut på julmarknad tillsammans med mina föräldrar! Det var mysigt som det brukar men väldigt, väldigt kallt! Nästan plågsamt kallt! Men vi härdade ut ett par timmar, tittade på marknadsstånden och i butikerna...skönt att värma sig lite...tittade in hos smeden och 10-åringen började fundera på att bli smed! ...köpte nybakt tunnbröd i bakerstugan! Så träffade vi tomten som bjöd på tomteskum och tittade in i tomtens koja! Och så fick N rida på en liten ponny! Det var roligt! Vi hade tänkt dricka kaffe i cafét men det var så fullt och inget gott kaffebröd hade de kvar heller så vi åkte hem till oss istället! Det var mysigt det också! 
Glad första advent på er! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar