Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 16 november 2016

Engelska starka verb

I skolan har man slutat jobba med starka verb i engelskan. Man antar väl att barnen lär sig ändå. Fast det gör de inte. Inte alla barn och inte alla verb i alla fall. Jag tycker det är synd. Jag jobbar i gamla engelskböcker med mina barn. Det är böcker för folkskolans två sista år, alltså 5:an och 6:an. För det var i 5:an man började med engelska förr i tiden. Nu börjar man i 3:an. I vissa skolor redan i 2:an. Det är fascinerande att inse att man på 50-talet hann gå igenom och träna på mycket, mycket mer på två år jämfört med nu på sju år (3:an tom 9:an). Då gicks grammatikmoment efter grammatikmoment igenom...lite i taget, och om igen...och översättningar där alla moment som tidigare tränats på finns med...upp till bevis! Har man lärt sig eller fattas det något?

Igår gjorde jag och 12-åringen en övning till den senaste texten vi läste. Den handlade om just starka verb. Den var riktigt bra!

Här får man träna sig på att hitta imperfektformen till ett antal starka verb. Man får dessutom skriva av meningar (inga luckor alltså som är så poppis idag) och då tränas stavning och uppmärksamhet på köpet. Vi samlar alla starka verb i en lista i en skrivbok. W får skriva in verben och så förhör jag med jämna mellanrum! Roligt att se hur han kan riktigt många nu! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar