Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

lördag 6 augusti 2016

Strövtåg i hembygden...

Vi är ute i skog och mark nästan varje dag! Det är härligt...det bästa jag vet den här tiden på året. Vissa ställen betyder mycket för mig...dels för att de är vackra som så men också för att jag lite hör hemma där...mina rötter finns här. Jag har roat mig lite med någon slags släktforskning light...bara letat bakåt i tiden på nätet. De linjer jag har kunnat följa har jag följt. Andra tar stopp. Man måste nog börja leta i kyrkböcker för att kunna följa dem. Men de linjer jag har kunnat följa, fyra stycken, vindlar sig ända ner till 1600-talet...och det är fascinerande läsning. Namnen, födelseår och dödsår...äktenskap...antal barn...vilka som dog och var de föddes och dog. Jag kan konstatera att mina förfäder höll sig i trakterna. De har levat och dött inom en ganska snäv radie. Och båda mina föräldrars släkter har hållit hus på ungefär samma ställen. Vid några tillfällen korsas deras vägar...två flickor från två olika släkter, min mammas och min pappas, bodde på 1700-talet på samma lilla ställe, födda med bara några års mellanrum...de kände väl varandra? Kanske är det därför jag känner så starkt att jag hör hemma här? Att själva platserna, själva naturen, finns inne i ben och märg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar