Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 26 augusti 2016

Lussäsongen!

Nu är skolan i full gång! Då är det dags för löss! För så har det blivit i detta landet! Att det är helt normalt för barn att ha löss! Inget konstigt med det. Och det har ABSOLUT inte med hygienen att göra. Så ingen behöver känna skuld. Det är så normalt att ha löss att man numera pratar om "lussäsongen". Nu är lussäsongen här. Och det är dags att agera! Skaffa luskam och luskamma barnen ofta. Håll koll. Och så får man skaffa lusmedel när barnen drabbas. Simple as that! Ett besvär men helt normalt.

Konstigt ändå. När jag var barn drabbades min skola av löss en, EN, gång. Det var snudd på skandal. Alla var helt förskräckta. I min mammas och pappas barndom på 40-och 50-talet hade barnen inte löss. Min mormor berättade att det fanns barn som hade löss när hon var barn men hennes familj (8 barn och 3 vuxna i ett torp på 2 rum och kök) satte en ära i att barnen inte hade löss. De luskammade noga, tvättade sig noga, flickorna hade flätat hår och pojkarna snagg för att minimera riskerna. Hon pratade lite föraktfullt om familjer som inte skötte sånt där så noga som de. Men nu, nu är det helt normalt att ha löss. Så kan det vara. Saker går och blir på modet igen. Men det är absolut inget tecken på fattigdom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar