tisdag 23 augusti 2016

Regeringen har bestämt att...

...höstlovet nu ska heta...tada...LÄSLOV!  Vad käckt! Gissa vilka som kläckte idén! Jo, Gustav Fridolin och Alice Bah Kunke! Smart va! Om barnen får en läsläxa under höstl...jag menar läslovet...så kommer de att bli jättebra i skolan! Det kommer också att anordnas en hel del evenemang och jippon under läslovet i hela landet!

Ja, det blir nog bra det där...eller inte. För hur ser man till att barnen verkligen läser? Kan man kontrollera det på något sätt? Och vet man verkligen att barnen blir bättre i skolan av att läsa romaner? Jag tillåter mig tvivla. Man kan läsa romaner på så många olika sätt. Bara storma igenom på jakt efter mördaren. Bara fatta ytan, handlingen. Eller läsa djupt...reflektera...analysera.. Eller jobba med språket. Men då behöver man hjälp och vägledning. HUR gör man när man läser på ett djupare sätt? Nä, jag tror att det är bättre att jobba med texter i skolan. Och då inte de där erbarmliga läsläxorna lärarna envisas med att ge barnen i hela lågstadiet. Trista, själsdödande, ointressanta och som inte handlar om något relevant. Utan att jobba med faktatexterna som hör till varje ämne. Läsa högt, ge läxa, förhöra, kolla att alla förstått. Och jobba med ordkunskap. Det är ett bra sätt att lära sig nya ord, hur de hör ihop, hur det är uppbyggda, var de kommer ifrån. Och jobba med stavning. Men sånt är visst omodernt.

Så det får bli ett läslov. Och i bästa fall plöjer några elever en deckare. Och blir inte så mycket klokare av det. Och inte särskilt mycket villigare att plugga heller. Man får nog hålla isär skolarbete och romanläsning. Den där lustläsningen...den ska man nog inte schemalägga...den får man driva själv...av lust!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar