Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 9 augusti 2016

Blåbärspaj och hamburgare och regnbågar!

Igår skapade vi mycket gott i köket! Till eftermiddagskaffet gjorde jag en smulpaj med blåbär! Det är så gott! Det måste jag ha minst en under blåbärssäsongen! Jag och de tre småbarnen gav oss ut i en av våra små skogar efter lunch för att hitta lite blåbär! Vi plockade ju så mycket häromdagen, 15 liter fick vi ihop, så man kan ju tycka att vi inte hade behövt plocka mer men...vi frös in det mesta och det vi inte frös in har vi ätit med socker och mjölk. Och smulpajer blir faktiskt inte lika goda med frysta blåbär så...Men det var mysigt att få en liten skogstur! Barnen plockade varsin näve och slängde ner i min hink och sen började de leka istället! 
Till kvällsmat blev det hamburgare! Jag bakade hamburgerbröd och provade ett nytt recept. Barnen tycker så mycket om de där friscobröden och briochebröden som affärerna säljer. Jag tycker de är för dyra. Och inte så jättegoda om jag ska vara ärlig. Så jag letade efter ett briochebrödsrecept på nätet och gjorde egna istället! De blev jättegoda! Barnen gav dem godkänt också! Godare än i affären! 
Man smälter 40 g smör och blandar sedan i 2,5 dl mjölk och 1 dl vatten. Värm till 37 grader. Tillsätt 25 g jäst och låt det lösas upp. Vispa upp ett ägg. Blanda ner 2 tsk salt, 8 dl vetemjöl special i matberedare och tillsätt mjölkblandningen och ägget. Jäs i 1-2 timmar. Forma 10 runda bullar, platta till dem, jäs i 1-2 timmar. Pensla med ägg och grädda i 200 grader i ca 20 min. 
Till själva hamburgaren hade vi sallad, tomater från växthuset, karamelliserad lök (som äldste sonen är så bra på att göra), sandwichgurka, coleslaw och hemgjord hamburgerdressing. 

Den hemgjorda dressingen är också godare än den man köper i affären och jättelätt att fixa själv.

Man blandar bara (till 2 p) 5 finhackade smörgåsgurksskivor, 1 msk ketchup, 1 msk fransk senap, 025 msk vitlökspulver, 0,25 msk paprikapulver, lite cayennepeppar och 1,5 dl majonnäs. 
Medan vi satt och åt hände det saker utanför huset! Det blev mörkt på ena sidan huset och alldeles ljust på andra, det började blåsa kraftigt och så kom regnet på framsidan av huset och på baksidan dök en hel, jättefin regnbåge upp! Och så efter en stund kom ytterligare en regnbåge, en svagare ovanför den första...men det fick jag inte på foto! Det var vackert! Mäktigt! Och det mäktiga vädret fortsatte hela kvällen, kraftig blåst och regn! Skönt att sitta inne och kura i mörkret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar