Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 25 augusti 2016

För mig känns amning ungefär lika naturligt som att kissa på barnet!

Så skriver en krönikör i Sydsvenskan. Förmodligen ska det vara ironiskt...sarkastiskt...roligt? Det är ju tur att det finns ersättning då. Och att det finns plast att hälla ersättningen i. Och sen att det finns dagis att lämna in dem på när man har tröttnat. Fast man kommer förstås ösa massor med kärlek över barnrackarna ändå mellan varven. Och det är tur att det finns bilbarnstolar och bilar så man kan frakta barnen hit och dit. Och det är tur att det finns gummistövlar och goretex så barnen kan tulta runt i vätan och kylan utan att bli för blöta och kalla. Och det är tur att det finns alvedon och nässprej så man kan lindra förkylningarna som kommer. Och tur att det finns penicillin för att få bukt med öroninflammationer och annat. För det är tur att vi har ett så modernt samhälle att vi kan göra precis vad vi har lust med och ändå skaffa några barnaccessoarer. Båda ha kakan och äta den. Det var annat förr. När det inte handlade om vad man hade lust med utan om vad man måste göra. Barnet måste ha mat och då får man amma. Konstigt nog kunde de allra flesta mammor amma förr i tiden. När de inte behövde känna efter om de hade lust eller inte. Jag tycker synd om den där krönikören som ser på sin framtida bröstmjöl på samma sätt som kiss. En avfallsprodukt. Hon har missat något. Jag hoppas att hon lär sig lyssna inåt på sin inre moder, om det finns någon därinne...

Hon skämdes nog visst lite till slut. Eller så fick hon så mycket på huden att hon blev lite skrajsen. För sen ändrades plötsligt rubriken. Från "För mig känns amning ungefär lika naturligt som att kissa på barnet!" till "Min kropp ergo mina beslut"





5 kommentarer:

  1. Hej!

    Herrejisses, de människan har problem, lite terapi för sina tankar skulle nog sitta fint.
    Kroppen har fått förmågan att producera mjölken till en bebis av en anledning, mer argument för det behövs inte.
    Och just nu så producerar min kropp för fullt här så det känns som man är en mjölkmaskin men vad gör det när man tittar in i ögonen på sin 1 månad gamla bebis och ser att den är helnöjd.

    Hälsningar från skåne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Andra argument behövs inte! Grattis till den lilla! Vad härligt!

      Radera
    2. Tack så mycket. Ja, nu är man trebarnsmor, känns nästan lite overkligt. Men grabbarna är glada för sin lillasyster så det är skönt, och vår äldsta hund ser det som sin livsuppgift att vakta den här lilla varelsen, och det har hon gjort med de andra också. Det kan behövas en bra bodyguard i denna världen :)

      Kan rekommendera en bra dokumentärserie som har gått på Kunskapskanalen, "USA enligt Oliver Stone". Genom att titta på historien kan man bättre förstå framtiden och vad som sker nu.

      En annan sak som är oroväckande det är detta med TBC, frågade på bvc förra gången ang detta och då sa hon att det diskuteras att införa det igen i det allmänna vaccinationsprogrammet. Låter ju bra, eller hur.


      Hälsningar från skåne

      Radera
    3. Så mysigt! Det är ju härligt att ha en liten bäbis i huset - som en liten kärleksbubbla man hamnar i har jag tyckt!

      Tack för filmtips! Ska försöka ta mig tid att se den!

      Ja, de där vaccineringarna - vi har ju snällt vaccinerat våra barn enligt programmet - trots att jag tänkt och funderat en hel del hit och dit. Svininfluensasprutan avstod vi i alla fall från och det är jag glad för! Alla barnen fick influensan och det var jobbigt men de klarade av det bra och har ju nu immunitet mot liknande influensor och det känns bra. Jag fick den inte - var väl immun sen barndomens influensor kanske!

      Radera
  2. Är ju inte riktigt klokt att man ska behöva fundera på att införa det i programmet igen med tanke på att man slutade med det på 70-talet för det behövdes inte längre men att den nu då har återkommit med sån styrka på relativt kort tid om jag har förstått det rätt.
    Ja, man kan ibland fundera på dessa vaccinationerna men skulle det bli att de rekommenderar att vaccinera barnen för TBC så skulle jag övervägt det med tanke på sjukdomens allvarlighet och smittsamhet.
    Det är inte klokt att dessa människor som kommer hit nu inte ska genom gå nån obligatorisk hälsoundersökning, både för deras och för vår skull. Är väl bra för alla att man upptäcker saker i tid och kan stävja det.

    Ja, fy för svinis, stackars de barn som fick men för livet av den sprutan, och vad jag har fattat det som så fortsätter de att använda samma vaccin som innan trots biverkningarna.

    Hälsningar från skåne

    SvaraRadera