Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 18 augusti 2016

Ashak - afganska mat!

Mina föräldrar prenumererade på tidningen Vi när jag var barn och ung. I den fanns så goda recept. En gång hade de ett uppslag med afganska rätter och vi blev så nyfikna på vad det var! Jag testade och det var jättegott tyckte hela familjen. Vi gjorde det några gånger till och sedan föll receptet i glömska. Men så kom jag på det häromdagen igen! Och igår testade jag! Och det var precis lika gott som jag mindes det! Och alla andra i familjen gillade det också! Supergott helt enkelt! Och den här gången ska inte receptet få falla i glömska igen! 


Ashak - afganska pastarätt

Chaka:
3-4 dl yoghurt
2 vitlöksklyftor
salt

Raviolikuddar:
4 dl hackad gräslök
cayennepeppar
5 dl vetemjöl
1 ägg
ett par msk vatten

Köttfärs:
500 g nötfärs
1 gul lök
2 tomater
smör
vatten
cayennepeppar
salt och peppar

Gör iordning chakan - låt yoghurten rinna av ett par timmar i ett kaffefilter. Smaksätt sedan med vitlök och salt.

Skölj och finhacka gräslöken. Krydda med cayennepeppar och salt.

Gör pastadegen. 

Kavla ut degen tunt och ta ut mått med ett glas. Lägg gräslök på rundlarna och vik ihop. Fukta kanterna så fäster det bättre.

Gör en tjock köttfärssås. Fräs först löken och sedan nötfärsen. Tillsätt tomater och kryddor. 

Lägg gräslökskuddarna i kokande vatten och koka sakta i ca 10 min tills de är mjuka och nästan genomskinliga. 

Bred chaka på ett fat. Lägg på kuddarna. Bred ut köttfärssås. 

Borani-ebadenjani-e siah - aubergineröra

2 auberginer
1 gul lök
4 tomater
salt
cayennepeppar
chaka

Skala auberginerna och skär i skivor.
Stek dem i smör tills de blivit mjuka och ljusbruna.
Finhacka löken och fräs i smör. 
Tillsätt tomater, salt, cayennepeppar och auberginer. 
Koka några minuter på svag värme. 
Toppa med chaka. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar