Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 18 augusti 2016

Fisksoppa och blåbärsglass!

Fredag idag! Första arbetsveckan avklarad snart! Då kan det kännas skönt med lite lyxig kvällsmat! Fisksoppa och hemgjord blåbärsglass till exempel! Fast det ska vi inte äta. Vi ska beställa pizza har vi bestämt. Eller barnen har bestämt det! Och jag tycker faktiskt att det ska bli jätteskönt att slippa laga mat! Men förrförra helgen åt vi fisksoppa och förra helgen blåbärsglass! Båda jättegoda och de hade ju passat bra tillsammans egentligen. 

Vi gör nästan alltid samma fisksoppa och vi börjar bli lite trötta på den så den här gången testade vi en ny. Den kommer från det där tv-programmet - Mästerkocken. Årets vinnare lagade den tror jag. Jag gjorde ungefär som det stod i receptet men ändrade lite för jag hade inte riktigt alla ingredienser hemma. Och så tror jag att de hade skrivit lite fel när det gäller mängden vätska men...

Så här gjorde jag:
4 portioner
2 gula lökar
1 stor vitlöksklyfta
2 dl vitt vin
1 l vatten
2 fiskbuljongtärningar
0,5 g saffran
en halv fänkål'
1 msk fänkålsfrö
2 dl grädde
1 knippe färsk dill

Fräs lök och vitlök i olivolja. Fräs en stund utan att det blir brynt. Tillsätt fänkålen.
Häll över vinet och koka ihop lite. Tillsätt saffran.
Tillsätt vatten och buljong och låt puttra 10 min.

Räkfond:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 nävar räkor
2 msk tomatpuré
2 dl vin
1 dl vatten
salt och peppar

Skala räkorna.
Hacka löken.
Fräs räkskal och lök i smör.
Tillsätt tomatpuré och fräs tills räkskalen nästan rostas.
Häll över vinet och låt puttra en stund.

Tillsätt räkfonden till soppan.
Lägg i fisk efter smak - vi tog lax. I ursprungsreceptet skulle det vara piggvar och blåmusslor också.
Låt fisken sjuda tills den blir färdigkokt.
Smaka av ordentligt - mer salt? peppar? buljong? grädde?
Tillsätt räkorna.
Strö över dill.

Servera tillsammans med vitlöksaioli och gott bröd! 
Blåbärsglass:

Vispa 4 dl grädde.
Vispa 4 äggulor tillsammans med 1 dl socker till en vit och pösig smet.
Vänd ner grädden försiktigt.
Tillsätt ca 2 dl grovhackade blåbär och blåbärssylt efter smak.
Häll i en plastad form och frys i minst 5 timmar.

Jag serverade med maränger och havreflarn! Gott! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar