Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 8 augusti 2016

Hjortron och våfflor och sylt och sånt!

Det är ett riktigt bärår i år! Och jag tänker mycket på bär. De senaste dagarna har jag tänkt på hjortron! Sen vi hittade några hjortron i en skog nära oss för några veckor sedan har jag blivit lite hjortronbiten! Jag vill hitta fler! Nu har jag i alla fall hittat ett hjortronställe! Inte fanns det många hjortron där men det fanns otroligt många hjortronblad i alla fall! Så det finns hopp! Undrar om någon hade plockat. Eller om det bara är dåligt med hjortronen i år. Vi får se. Vi fick ihop lite, lite grand i alla fall. Och nästa år! Då är jag beredd. Före alla andra ska jag ut till mina nyfunna hjortronställen och se om jag kan få ihop lite mer! 
 
Jag gillar hjortronmarker! Myrmarkerna, fukten, mjukheten, de låga krokiga träden, vita björkstammar, ängsullen som lyser som vita små ulliga tussar här och där, dofterna av pors och fuktig mossa och annat som jag inte vet vad det är. Nu har vi lärt oss att vissa växter hör i hop. Pors, odon, ängsull...leder till...hjortron! Jag har visat barnen, hållit upp blad, pekat och förklarat! Försöker prägla in naturtypen i dem. 
 Vi hittade som sagt lite hjortron. Inte så mycket men det räckte till varsin våffla för oss tre som tyckte om hjortronsylt!
Och de som inte gillade det fick hemkokt blåbärssylt, jordgubbssylt eller färska blåbär på! Också gott! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar