Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 25 januari 2017

En förmiddag...

...har passerat förbi. En av många andra. Precis som alla andra vardagar. Jag funderar över det där med heltid...att kvinnor borde jobba heltid. Att kvinnor ska korta ner tillvaron i hemmen ännu mer. Föräldrapenningen måste kortas. Vabbandet måste delas lika. Sjukskrivningarna måste fås ner. Det måste jobbas. Utanför hemmet. Först då är du till nytta. Först då gör du din plikt som kvinna. Om icke...är du onödig, en parasit, en idiot, en nolla.

Jag sitter här och grunnar. Tänker på min förmiddag. På allt det onödiga jag gjort. Maken är bortrest i främmande land så det är jag som är ensam ansvarig för hus och hem just nu, med lite hjälp av mina stora och små barn förstås. Jag och de tre yngsta barnen brukar sova tillsammans när pappan är borta. Det är så mysigt. Så jag och de två barnen som skulle gå till skolan smög upp vid 7, vi ville ju inte väcka 5-åringen som inte behöver ge sig i väg än så länge. Barnen klädde sig och jag fixade frukost. Sen hade jag tid att sitta ner med dem framför tv-n när de åt frukost. Vi såg en dokumentär om robotar. Det var intressant. Sen gjorde de sig färdiga för att sticka iväg till skolan, jag checkade av att de hade med sig det de skulle...kramade om dem, vinkade hej då...

Och så vaknade 5-åringen. Han fick sin frukost...också framför tv-n och jag satt med och gosade och tittade på Babar och lite annat!

Sen drog vi igång vårt arbete...bädda, tvätta, vika, plocka, torka...Jag fick lite hjälp av N och roliga samtalsämnen bjöd han också på innan han tröttnade och började bygga lego istället.

Sen vaknade 16-åringen som hade sovmorgon. Jag satt ner med honom vid köksbordet en stund och pratade lite innan han gav sig iväg. Och sen vaknade 19-åringen som var ledig från jobbet idag. Han var pratsugen och vi avhandlade en mängd samtalsämnen medan vi drack varsin kopp kaffe. Röda havet och Döda havet och abortfrågan och sen halkade vi in på hans eget liv...vi pratade om hur han tänker sig sin närmsta framtid...vad som är smartast, bäst för honom, hans önskningar och så där...N satt med och grejade och lyssnade och när storebror tillslut avvek läste jag och N en bok om djur. Tittade på bilder och N funderade över det han såg och hörde och associerade till djur han sett i verkligheten och på tv. Och så kom en bild upp av en stare och då ville han lyssna på fågelljud på datorn...stare, berguv, grönsiska, domherre...han älskar att lyssna på fågelljud och titta på bilderna som hör till. Och sen ville han tävla och då blev det en "lästävling" - en poäng för varje mening han kunde ljuda fram i en gammal läsebok! 5 poäng blev det...av 5 möjliga...och hade det inte blivit rätt så hade det i alla fall blivit 5 poäng! Och sen hade han inte lust mer utan sprang iväg till sitt....och jag fortsatte med tvätten. Och hann städa toaletterna också innan jag började laga lunch.

Ja, det var min förmiddag...fem onödiga timmar. Inget blev det gjort som kom samhället till godo. Eller? En dålig förebild var jag för mina barn...en mossig mamma, i hemmet, med kvinnosysslorna...de som är dubbelarbete när man gör dem efter förvärvsarbetet men inget arbete alls om man inte har ett förvärvsarbete. Jag vet inte...jag blir inte klok på det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar