Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 19 september 2016

Verb!

Vi jobbar ju lite med skolgrejer på egen hand varje vecka! Det är svårt att hinna med...jag skulle vilja göra så mycket...men tiden finns inte helt enkelt. Hemskolning hade varit något men det är ju förbjudet här i landet tyvärr. Det är så mycket de missar i skolan tycker jag. Grammatik till exempel. Jag följer gamla böcker från 50-talet för att åtminstone försöka ge barnen en grund att stå på. Jag försöker använda de grammatiska orden när det passar för att på så sätt "nöta" in dem. I helgen repeterade jag och 12-åringen tempusformer, vad tema-formerna heter och gick in på perfekt particip och presens particip. 
Det är roligt att prata verb. Man märker att saker har förändrats sedan 50-talet. Vissa verb har gått och blivit svaga. Till exempel simma! Min mamma och pappa säger simma-sam-summit. Jag själv velar. Kommer på mig med att säga "sam" men även "simmade" - hur ska jag ha det? Barnen däremot säger "simmade". Något som är trist är att starka verb verkar vara på utdöende. Jag märker på de yngre barnen hur de "slarvar" allt mer. De kan säga "huggde", "sovde" osv. Var kommer det ifrån? Så här gjorde inte mina äldre barn. Så här pratar inte jag och min man. Jag försöker lyssna på barnens kompisar och hör samma sak på dem...starka verb som helt plötsligt blivit svaga...Gillar det inte och säger till varje gång jag hör mina egna barn säga fel. Undrar om det är något slags "barnspråk" som sakta tar sig in i det etablerade språket. Små barn gör ju så här - kommer på hur en grammatisk regel funkar och använder den fullt ut tills undantagen sjunker in. Kanske hör barn för mycket barnspråk numera i förskolan? Kanske hör de inte tillräckligt med vuxenprat för att integrera de mer avancerade språkreglerna? Inte lätt att veta. Intressant och förbryllande är det däremot. 








3 kommentarer:

  1. Hej!

    När vårt första barn föddes så bestämde vi oss att inte prata nåt bebisspråk med honom och det har inte omgivningen heller gjort, tycker inte det finns nån mening att hålla på med "hitte-på-ord" och förenkla för dem.
    Ja, faktiskt så har vi pratat om detta med hemundervisning och det är synd att det inte är tillåtet, tror många barn skulle må bättre av det och lära sig mer. Sverige är väl nästan det enda landet som har skolplikt, andra länder har läroplikt.

    Ja, man får ju fråga sig att hur mycket deltar barnen i samtal med en vuxen jämfört med samtal med jämnåriga.

    Vilken underbar budget som regeringen lyckades producera, vet verkligen vad de ska satsa pengarna på.

    Hälsningar från skåne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, budgetdebatten var ingen rolig lyssning.

      Det där med barnspråk...vi har använt en hel del barnspråk - vovve, kissekatt, pussat på små fossingar! Det är väl nåt växelspel mellan barn och vuxen tror jag..man härmar varandra lite...och orden blir till smek och skoj. Men sen har barnspråket glidit undan i takt med att barnen blivit äldre...och så har det kommit äldre barn i huset och många språkbruk är igång på samma gång...Det är roligt att höra hur ordförråd och förmåga att uttrycka sig växer och man blir ofta förbluffad över hur lätt barn snappar upp ord - sånt de rimligtvis inte kan ha hört särskilt många gånger tar sig in i deras språk...Tänker ofta på just det där...man brukar ofta säga att barn över 3 skulle passa bättre på dagis än de riktigt små. Men det är ju då språket börjar utvecklas ordentligt...och uppfattningen om hur saker hänger ihop är under kraftig utveckling...hur kan det vara lämpligt att fostras i barngrupp då? Vad händer på riktigt med språket i en sån miljö? Undrar om någon forskar om sånt.

      Radera
    2. Hej igen!

      Nej, vi släpper bara fram de forskarna som säger vad vi vill att folket ska höra, samma sak med klimatförändringarna, där får bara den ena sidan höras. Undras varför, jo för de ligger i deras intresse att bara ta fram en aspekt för då kan man lägga på skatter på miljön etc.
      Att man som land tycker det är helt ok att låna när det "går bra" vad i helsike ska de göra när det "går dåligt", låna ännu mer och sätta medborgarna ännu mer i rävsaxen och låta de stå för notan som alltid. Gissa att vi ligger illa, vi spelar nog i samma liga som Grekland. Så det gäller att se om sitt hus på flera sätt, bankerna kommer inte att vara sena och rädda sina skinn och ta till bail-in.

      Hälsningar från skåne

      Radera