Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 20 september 2016

Det händer mer...

...vissa dagar än andra! I går var en sån dag! Barnet i 4:an hade friidrottstävling! 4:orna från en annan skola var också med! Jag, N, mormor och morfar åkte dit en stund och tittade! Det var roligt att se M hoppa längdhopp och höjdhopp och sånt! 
 
Det är roligt att kunna vara med och se vad barnen har för sig när de gör något särskilt! Och det är roligt att N kan få hänga med på lite saker som är kul! Och att han får se lite av vad syskonen har för sig på dagarna! 
Efteråt åkte vi till ICA MAXI och handlade lite! N sa inget om att köpa något den här gången. Han kollade bara extrapriser och spanade på leksaksavdelningen. Funderade på om han hade råd eller om han måste vänta...kom fram till att han måste vänta lite med att handla något! Vid utgången fanns gratisballonger i alla fall! Det var kul! Och två stycken tog han, en till sig och en till M, bästa lekkamraten! Klart han också ska ha en ballong! 
 
På eftermiddagen var vi ute i trädgården! Jag flyttade lite grejer i en rabatt, delade några växter som blivit så stora. Höstvädden var så stor att den räckte till tre plantor! Det var bra att jag inte köpt några fler som jag tänkt...för nu har jag ju tre stycken! Gillar dem så mycket! Färgen är fin och de ser så fransiga och härliga ut! Och blommar gör de så det står härliga till...börjar i juli och fortsätter att blomma ända tills frosten tar dem! 
Jag grävde lite i "lannet" också! Tog bort ogräs och jordgubbsrevor. Luktärtorna och ringblommorna är det enda kvar av allt jag satte i våras! Morötterna är uppätna, potatisen också, rödbetorna är upptagna och håller också på att ta slut...Men blommorna står kvar och blommar på! Luktärtorna är underbara! Det är en njutning att stå och gräva invid dem...doften är helt fantastisk! 
Barnen lekte och hade kul! De två yngsta gjorde gymnastik! Hängde i gungställningen som inte längre har några gungor kvar men som vi sparat ändå just för att hänga i! De hängde knäveck och försökte svänga sig ner och landa på fötterna! 
Sen fick jag gå in och förhöra 14-åringen. Han har prov i samhällskunskap på fredag. Regering och riksdag och demokrati och sånt. Ingen lärobok har de utan bara ett häfte med kortfattad information. Och lektionsanteckningar från lärarens powerpoints. Tycker det är dåligt. Det blir inte så heltäckande som en lärobok blir. Sen delas de där kriterierna ut som vanligt. Helt obegripliga. Ordbajseri. 
Äldste sonen var hemma nästan hela dagen. Hade bara lite jobb på idrottsfritids. Det är roligt att ha honom hemma lite mer än när han gick i skolan. Han gillar att laga mat och kom på att han skulle göra egen pommesfrites. Han förkokte potatisstrimlor i vatten och ättika och frös in på förmiddagen och sen friterade han på kvällen! De blev jättegoda! Till det gjorde vi panerad torsk och chilimajonnäs! 
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar