Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 25 september 2016

Äppelpaj och annat!

Söndag kväll! Helgen är slut för den här gången! Vi har inte gjort något särskilt. Bara jobbat i trädgården, varit lite i skogen, lagat mat, gjort lite skoljobb, spelat lite fiol och piano, tittat på tv...Det vanliga! 

I fredags gjorde jag en äppelpaj! Wilhelm Erövrarens äppelpaj! Den är så god! Jag måste ha den en gång om året! Den är lyxig men inte svår att göra!
Botten:
Nyp i hop: 
75 g kallt smör
2 msk socker
2 msk vatten
3 dl mjöl
Tryck ut i springform och förgrädda i 10 min i 225 grader.

Fyllning:
ca 500 g finskivade äpplen
2 dl socker
2 msk kanel
1,5 msk calvados
Bland allt och bred ut över pajdegsbottnen.
Grädda i ca 25 min.

Maräng:
3 äggvitor
9 msk socker
Vispa äggvitorna till hårt skum.
Vänd försiktigt ner sockret.
Bred ut över äpplena och grädda tills marängen fått fin färg, ca 5 min.
Sikta över florsocker.
Servera med vaniljglass! 
I lördags eftermiddag tog vi en tur i en av våra små skogar. Jag och maken och de två yngsta barnen och en kompis till dem. Jag plockade blåbär! De är fortfarande fina och fasta! Barnen hoppade och klättrade på stenar! Det är så roligt! Jag minns hur det var för det här är min barndoms skog! Här har jag klättrat och lekt äventyrare många, många gånger...känslan finns kvar i kroppen än! Jag älskade det. Och så känner tydligen barnen också! 10-åringen ställde sig plötsligt högst upp på en stor sten och bredde ut armarna och ropade: Jag älskar den här skogen! Och 5-åringen fyllde i: Jag också!
 
När vi kom hem från skogen blev det lite trädgårdsarbete! Jag och 12-åringen satte alliumlökar och planterade en så fin buske jag fått av min mamma. Hon hade inte plats för den och frågade om jag ville ha den! Det ville jag gärna! En benved av något slag är det! Färgen nu på hösten är sagolik! 
5-åringen och 10-åringen ville också göra nytta och fick i uppdrag att gräva lite i landet! De skakade jorden av ogrästuvor jag grävt loss och låtit ligga och torka lite just för att jorden lätt ska ramla av! De gick hårt in för det och hackade och grävde för brinnande livet! Men sen blev det plötsligt mer intressant att leta maskar och skalbaggar och se till att de inte blev skadade under grävningsarbetet! 

Sen blev det kväll och matlagning och middag! Och så såg vi Enkel resa till Korfu. Jag har tyckt den varit lite så där men det fjärde avsnittet var riktigt bra! Barnen tycker också om den och när betjänten Dennis dök upp blev vi alla förtjusta! Han kändes igen från Downton Abbey och är en favorit! Han spelar så underbart bra! Och nu är det söndag kväll och mörkt ute. De små barnen sover redan och snart ska jag och ett halvstort barn se på Follow the Money! Och sen är helgen slut på riktigt och nästa arbetsvecka kan börja! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar