fredag 16 september 2016

Dåliga resultat i skolan

Här i stan är det inte värst bevänt med skolan. Vi ligger under medel när det gäller meritvärden. Både pojkar och flickor är sämre än rikssnittet men värst är det för pojkarna. Förra året skulle skolorna rätta till det här! Man började med buller och bång och gjorde enkäter och stod i. Men sen rann det snabbt ut i sanden. Det blev liksom ingen skillnad i undervisningen. Om det gick åt något håll så blev det värre. Och resultaten gick också nedåt i stället för uppåt. Så nu måste man satsa igen och hårdare för att få ordning på det här!

Vad ska man göra då? Jo,

Man ska använda riktade resurser för extra insatser för betyg i alla ämnen i åk 7-9.

Man ska stärka den pedagogiska ledningen och det kollegiala utvecklingsarbetet på alla nivåer inom nämndens alla verksamheter.

Man måste bygga lokaler. Främst förskolor.

Klasserna ska kunna vara mer flexibla och då måste man ha lokaler till det.

Tänk det är väl lustigt ändå! Ingen åtgärd handlar om att titta på innehållet i undervisningen. Inget handlar om VAD som lärs ut. Inget handlar om hur man fortlöpande kontrollerar vad eleverna har lärt sig så att man kan rätta till problem INNAN de står där med underkänt i flera ämnen. Inget handlar om hur man lär barn att studera, få dem att förstå vikten av repetition. Ingen funderar över om de som faktiskt är rätt duktiga och får bra betyg skulle kunna ha lärt sig mycket mer om undervisningen hade varit mer innehållsrik och mer strukturerad. Nä, man stannar vid de praktiska detaljerna. Det blir ju enklast så. Extra skrattretande är det att man på allvar tror att fler förskolor kommer se till att fler elever får godkända betyg i alla ämnen. Undrar hur man tänker då. Men man tänker väl inte. Och så får det gå som det går.


2 kommentarer:

  1. Är bra med ett folk som inte är så bildade, det ska endast vara en liten som ska vara det, så är de lättare att styra. Vi har en generation av hjärntvättade elever som inte har lärt sig att tänka kritiskt och få nån rejäl utbildning.
    Klart vi måste ha fler förskolor, det är ju där "grunden" läggs, snart kommer den att bli obligatorisk från tre års ålder också. Man kan alltid hävda att det är för de dåliga resultatens skull och att det är nåt positivt men har man ögonen lite öppna förstår man att syftet är nåt annat.

    Hälsningar från skåne

    SvaraRadera