Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 2 september 2016

Vardagarna...

...rullar vidare! Vi gör våra sysslor. Barnen går i skolan. Maken till sitt arbete. Jag och N grejar med vårt. Det vanliga. Städar, tvättar, lagar mat, plockar undan...och lite roligheter insprängda då och då. Man brukar säga att det är trist att bara gå hemma, att man hamnar utanför, långt från arbetsmarknaden, att man blir insnöad...Men så är det inte, inte för mig i alla fall. Visst är jag långt från arbetsmarknaden men i gengäld väldigt nära arbetet! Och visst är det mycket samma, samma...men det är det ju på ett jobb också. Och även om det är samma sysslor så är det mina sysslor. De angår mig. Om jag inte gör dem så blir det så eländigt för oss...bo i ett lortigt hem utan rena kläder och ingen god mat...Det vore trist. Trist att stressa efter jobbet och jobba vidare istället för att varva ner. Och insnöad det blir jag inte! Välden pågår här också...barnen, maken rapporterar om vad de är med om, kompisar kommer hem, tidningar och böcker finns det tillgång till...Tiden går så fort bara, det är så mycket som ska göras och så mycket jag vill göra som jag aldrig hinner. Jag växlar mellan det monotona och det som ger mig mer glädje...aktiviteter med barnen, läsning, skrivning, teckning, trädgård, fotografipyssel...

Vardagen är härlig tycker jag och helgerna också. Jag tycker om alla veckans dagar. Ibland gör man något extra roligt. Igår åkte vi till exempel till mataffären. Jag gör det inte jätteofta för det är min mans veckouppgift! Så när vi väl åker känns det roligt. Först skrev vi en handlingslista. N ville ha en egen lista och skriva sina saker själv. Han orkade två ord - "rån", och "banan" och han skrev dem faktiskt helt själv! 
I affären letade vi saker tillsammans och pratade om vad vi såg. Bestämde tillsammans angående vissa varor. Riskex fick följa med hem fast jag inte hade tänkt det. Plommon också och de var riktigt goda. Och så hittade han en skylt där det stod "20" och "extrapris". N stod och läste och funderade och frågade om det var billigt. Och de svarta oliverna som var på extrapris var ju rätt billiga så de tog vi också och N var stolt över att ha hittat en så bra vara! 
När vi kom hem blev det lite trädgårdsjobb! Perennerna har börjat vissna ner och det fanns lite att klippa bort! 
 Sen bar det av till mormor och morfar som ringde och frågade om vi ville ha lunch! 
 Sen blev det eftermiddag och skolbarnen kom hem. Fiolundervisning, pianoträning, fika...och så dags för att förbereda kvällsmat och dra igång kvällsbestyren. 

Och idag är det fredag! Härligt! Snart är alla hemma från skola och jobb och helgen kan börja! Jag och N har städat hela förmiddagen! Bytt sängkläder på alla sängar, dammat, dammsugit, städat badrummen, plockat undan...
N hjälpte till länge och väl men tröttnade till slut och gick över till att bygga lego. Vi hann precis klart innan det var dags att fixa lite snabb lunch. Vi hade inte mycket tid på oss så det var tur jag hade köttbullar kvar sen i går kväll! Lite pasta, tsatsiki och rödbetor med fetaost på hann jag svänga i hop på 25 minuter innan far i huset kom hem för att få med lite av lunchmaten!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar