Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

lördag 25 juni 2016

Midsommar 2016

Midsommarafton har kommit och gått för det här året!

Vi hade en fin dag tillsammans hela familjen och min mor och far. Vi gjorde detsamma vi alltid gör, åkte ut till en hembygdsgård, åt jordgubbstårta min mamma gjort och firade hennes födelsedag som var för några dagar sedan, tittade på när midsommarstången restes och folkdansarna satte igång, fiskade fiskdamm, spelade på chokladhjulet och red på hästar - ja, de yngsta barnen då...

Vädret var helt ok, lite mulet men varmt och skönt! 
Mormors jordgubbstårta är alltid uppskattad! Lätta och saftiga bottnar, god vaniljkräm och lagom mycket grädde! Hela gick åt även om det var lite tufft på slutet! Men ett par av barnen "offrade sig" och klämde i sig det allra sista! 
Småbröder i samspråk!
Musieverksamhet! Så känns det lite när vi står här på gårdsplanen till den gamla gården vid sjön! Husen är från 1500-talet. Dansarna är gamla och inga unga verkar vara på ingång. Midsommarstången med sina uråldriga anor. Och vi som kommer dit i våra moderna kläder, bilar, tar kort med våra mobiler och kameror...åskådare och deltagare i detta skådespel. 
 Efter firandet vid hembygdsgården åkte vi hem till oss och åt middag! Först matjestårta och små skagenröretoasts.

Jag testade ett nytt recept på matjestårta och det blev jättebra! 

225 g kavring och 75 g smält smör mixas till smulor och trycks ut i en springform.

125 g philadelphiaost
3 dl crème fraiche
2,5 burk matjessill i finhackade bitar
2 blad gelatin
1 msk finhackad dill
1 msk finhackad gräslök
1 liten finhackad rödlök

Blanda sill, örter, lök.
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten.
Mixa ost och crème fraiche.
Värm lite av ostblandningen i en kastrull och rör ut gelatinbladen.
Blanda ostblandningen, sillblandningen och gelatinblandingen!
Häll ut över kavringbotten och låt allt stå kallt några timmar. 
Sen åt vi grillat - fläskfilé, fläskkarré och flintastek. Fläskfilén marinerade jag i olivolja, balsamvinäger, vitlök och salt. Till det åt vi små kokta, stekta potatisar. Det gillar alla. Enkelt och gott! Bara att koka pyttesmå potatisar och sedan steka dem i olivolja och smör och smaksätta med lite av varje. Den här gången hade jag rivet citronskal, färska örter - oregano, timjan, gräslök, persilja, och så chiliflakes och salt efter smak. Till köttet gjorde jag en vitlökssås - crème fraiche, lite fransk senap, pressad vitlök och salt. Och så foccacchia toppad med svarta oliver, rosmarin, salami och havssalt. En mozarellasallad hade vi också och några ostar, kex och vindruvor. 
Foccacchian blev jättegod. Jag gjorde den efter ett recept av Jan Hedh. Det var lite pyssel och det är mycket att skriva upp så det tar jag en annan gång! Men gott var det! 
Så var midsommarafton slut! Snart är den riktiga semestern här, när hela familjen är ledig! Det ska bli skönt! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar