lördag 13 januari 2018

Vad var det jag sa?

Jag säger det igen. Vad var det jag sa? När det gäller skolan och dess kvalitet anser jag mig ha rätt. Min nattsvarta syn stämmer. Och idag när jag slog upp tidningen fick jag återigen bevis på att jag inte är galen. Det handlar om att 7 av 10 företag i Sverige vill växa men att de inte kan hitta kompetent personal. Vi skulle behöva importera högutbildad arbetskraft men vi är inte tillräckligt attraktiva som land för att det ska vara möjligt. (Ett annat av alla de problem vi brottas med här i Stormaktssverige. Vi har en sjuk bostadsmarknad och ett oproportionerligt högt skattetryck. Så står det. Och jag tror det. Men jag lämnar det därhän just nu.) Så här skriver ledarskribenten Cecilia Blomberg: "Sverige lyckas inte på egen hand få fram högutbildade personer i tillräcklig grad. Den skolkris som tillåtits pågå allt för länge har nu nått universiteten. Situationen är så prekär att lärare har varnat för att nivån på landets högskoleutbildningar måste sänkas då studenterna saknar grundläggande förkunskaper för att klara studierna."

Ja, så står det. Och detta innebär förstås att hela skolsverige har problem Det är inte bara någon skola här och där som inte lär ut tillräckligt. Det är ett NATIONELLT PROBLEM.

4 kommentarer:

  1. Hej!

    God fortsättning till er!

    Kan bara hålla med om skolans värld, ungarna ska inte bli utbildade utan bara få lite lagom kunskap så de kan bli goda arbetare. Så behöver makten inte oroa sig för att de kan tänka själva och se samband, och kanske opponera sig emot vad som sker.

    Nu till en annan sak men på samma ämnen, har du några tips att ge mig när det gäller att förbereda sonen min för ettan sen? (Blir troligtvis inte att han kommer att börja i f-klassen då saker ska ske nu till våren med flytt).
    Han kan ju alla bokstäver och vi är hyfsat långt fram med siffror (dock inte börjat räkna ihop än), och nu har vi börjat att ljuda ihop små ord som han får skriva själv (sitt namn kan han ju redan sen länge).
    Men är det bara att repetera samma sak varje dag för att nöta in eller?

    Ser att han går fort fram med sakerna vi gör och det är roligt att se.

    Hälsningar från skåne

    SvaraRadera
  2. Tror du har rätt..och det är väl en uttänkt plan från 60-talet. Palme förde visst fram idén om att de duktiga skulle hållas tillbaka i jämlikhetens namn.

    Vet inte om jag har några tips direkt. Vi har ju hoppat över förskoleklassen med vår yngste...önskar att jag tänkt likadant med de äldre också...Det är ju fortfarande ett litet barn det är fråga om och jag har väl försökt vara lyhörd för hans ork och vilja och lust...försökt nappa på det han gillar och ändrat mig utefter hans idéer. Bokstäverna lekte vi in så de kunde han tidigt och sen har jag använt mig av Nu ska vi läsa. Har gått mycket långsamt fram men nu läser han...det är ju en lång process att läsa obehindrat och där är han inte ännu...men man märker att fler och fler ord och delar av ord har automatiserats. Jag har skaffat en mattebok för åk 1. Den där finska som alla säger är så bra. Den är ok men fortfarande rätt pysselaktig. Vi kör i den och en gammal från 50-talet. Vi har tagit upp bokstav för bokstav i den ordning de har kommit i läseboken. Har gjort på gammeldags manér...klippt ut bokstäver, skrivit rader med bokstäver, ritat bilder som har med den bokstaven att göra...Sen har det varit väldigt ostrukturerat...vi ritar mycket, sjunger, gör gymnastik, spelar lite piano och flöjt...och sånt där lite allmänbildande saker tar jag när det passar...gillar han djur pytsar jag in sånt som kan vara bra att kunna där osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker att det är inget han missar av att strunta i förskoleklassen. Mina 5 äldre lärde sig absolut inget där. Jag tänker istället att man kan utnyttja det här extra året man fått till att skapa ett bra läge inför 1:an. Jag litar inte på att de lär ut läsningen på ett bra sätt där och samma sak med matten. Tnäker att det är bra att han en start så att de kan komma igång på ett bra sätt. Många barn kan redan läsa när de börjar skolan och i min kommun nivågrupperar de barnen i läsning redan från början. De barn som börjar i den enklaste boken får alltså mindre träning än de som redan kan och får den svåraste boken. Klyftan vidgas på en gång alltså. Sen tror jag inte ett ögonblick att det är nödvändigt att kunna läsa tidigt. Jag kunde inte läsa förrän jag var 7 och det gick bra ändå. Blev ändå bland de duktigaste i klassen så småningom. Det faktum att många barn kan läsa tidigt tror jag har att göra med en allmän oro från föräldrarnas sida...man försöker se till att det går bra för barnen på de sätt man kan.

      Radera
  3. Hej!

    Tack för svar :) Jag läste inte heller förrän jag hade börjat skolan och mig har det inte gått dåligt för.

    https://ledarsidorna.se/2018/01/kaos-i-skolan/
    Här är ytterligare en artikel som visar saken från det "nattsvarta" hållet. Ja, jisses hur ska nån kunna fungera i dessa miljöerna.

    Hälsningar från skåne

    SvaraRadera