Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 5 januari 2018

Lustresa!

Ja, jag tänkte att jag skulle använda ett nytt ord...eller nytt och nytt...ett ord jag inte använt förut! Men jag läste om gamla tider här på min ort och hittade en dagbok från slutet av 1800-talet som en bergsmansson förde i ett par år! Det var spännande läsning om bergsbruk, jordbruk, baler, kortspel, kyrkobesök, slädpartier...och så gjordes det en del lustresor! Inte ofta men någon gång då och då. Och när de skedde åkte sonen med far eller fadern och modern i hushållet in till Örebro. "Vi gjorde en lustresa till Örebro." Så stod det. Och idag gjorde vi en lustresa in till Örebro! Två av våra barn skulle vara med på ett freerunningläger och då passade jag och maken och minstingen och mina föräldrar på att se oss omkring i staden! De tre äldsta barnen stannade hemma...de ville sova och plugga och träna istället! 

När pojkarna var installerade i gympahallen lägret ägde rum i så åkte vi ut till Marieberg och kollade in rean samt åt på thaibufférestaurang. Sen blev det en tur till IKEA. Vi köpte inte så mycket mer än ett par skrivbordslampor och värmeljus men vi tittade oss omkring...såg på köksluckor och garderobsdörrar och soffor...vi bygger ju om och så småningom ska det införskaffas lite nytt till hemmet! 
Sedan åkte vi in till stan! Vi gick på café - Wasa- dit brukar vi gå när vi är i storstan! Det är så mysigt där och kaffebrödet är så gott! 

Sedan gick vi runt på stan lite och tittade i ett par affärer...mest för att värma oss...för det var iskallt ute! Jag och maken...och äldste sonen också för den delen...har bott i Örebro en gång i tiden och där trivdes vi bra! Vi bodde mitt inne i stan och det var mysigt...fina gator, fina hus, slottet, allehandahuset, stallbacken...mysiga caféer och restauranger! Kyrkans barntimmar i ett gammalt härligt stenhus precis bredvid den stora pampiga kyrkan! Men sen skulle vi få barn nummer två och då började det kännas lite trist med lägenhet och trappor och trång hiss...vi längtade efter gräs och egen tomt och skogar och att maken skulle få nära till jobbet och slippa pendla...och så flyttade vi! Men det är mysigt att gå omkring i stan i Örebro och njuta av allt fint och det gjorde vi i eftermiddags! 
Framför den ståtliga kyrkan...St Nicolai! 
En fin julkrubba utanför kyrkan!
 Vacker julbelysning på Köpmangatan!

2 kommentarer: