fredag 26 januari 2018

Kunskapsskola?

I skolan har man inte bara vanliga ämnen längre. Man har också någon slags kringämnen. Elevens val. IUP. Mentorstid. Min son i 7:an har valt film- och litteraturkunskap i elevens val. 2 timmar och 10 minuter i veckan ska han få lära sig saker om film och litteratur. Vi hade inga höga förväntningar när han valde det. Vi har ju sett hur det ser ut när våra 3 äldre barn har dragit sig igenom högstadiet. Och hittills har vi inte blivit förvånade...det är som förväntat. Intet.

Sonen fick denna vecka titta på Sherlock Holmes. Inga instruktioner innan. Inga uppgifter. Titta på film. Jag klandrar inte lärarna. Vad ska det göra liksom? De ska undervisa i extraämnen. Egentligen krävs det av dem att de lägger upp en lektionsplan och genomför denna med en sammansättning elever. Hitta på lektioner. Hitta på uppgifter. Bearbeta det som kommer ut av det. I ett ämne man kanske inte ens har utbildning för. Ett ämne som inte resluterar i något betyg.

Så...film...ingen dum idé. Det är trevligt. Det får tiden att gå.

Och där sitter ungarna. Och slösar bort sin tid. Sin barndom. På att se på film i en institutionslokal. Och där står läraren. Eller sitter. Och ger bort av sin tid till något som inte är meningsfullt för någon. Och det allvarligaste av allt är den signal som sänds ut. Skola är inte på riktigt. Skola är slöseri med tid. Respekten för människor finns inte. Skola kan lika gärna vara tidsfördriv som förmedling av kunskaper. Respekt för kunskaper och vuxenvärld urholkas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar