Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 17 mars 2017

Slut på veckan!

Nu är det fredag och helgen börjar snart! Vi ligger i som remmar för i morgon fyller ett av barnen år! Jag har jobbat hela förmiddagen med städning och plock och renbäddning och lite bakning! N hade ingen lust att hjälpa till för han hade fullt upp med att bygga lego. Nu sitter jag och pustar en stund efter maten. N däremot blev sugen på att jobba lite och är igång med att dammsuga! Och det ser riktigt bra ut! Vardagsrummet är nästan klart! Det blir spännande att se hur mycket han orkar! 
Veckan har varit bra! Inget särskilt har hänt förutom att våren är på väg med stormsteg vilket gör oss glada! 

Vi har gjort det vanliga och lite annat.

Gått en promenad till vår fågelsjö och tittat på hästarna vid ridskolan! Isen var nästan borta på sjön och grågässen och gräsänderna hade kommit! Det var roligt att titta på dem!


Och det var jätteroligt att klappa hästarna och försöka hitta lite mat de kunde få! 
På vägen hem såg vi fyra rådjur som stod i en skogsdunge! De verkade inte särskilt rädda, bara vaksamma! Det var fint att se på dem en stund också! 
Vi har storhandlat! Det är alltid kul tycker N. Han får scanna och håller koll på extrapriser och kommer med önskemål om vad som ska handlas. 
 Vi har varit hos barnens mormor och morfar två eftermiddagar! Där pratade vi, spelade lite spel, var ute i trädgården och i skogen. 10-åringen och 6-åringen hjälpte till att tömma ur fågelholkarna och att såga ner några grenar från en björk! Det var kul! 
Mest kul att klättra på stegen tyckte N!
Sen har vi gjort en massa annat. Ritat och lyssnat på musik. Gjort gymnastik och gjort lite matt.

Jag har hjälpt de stora barnen med lite allt möjligt. Räknat matte, gjort engelska, hjälpt till att få ordning på ett arbete om Indien, förhört tyska...spelat piano och fiol. 

Jag läste någonstans att det var fel att kvinnor är hemma mer än män...apropå det Petra Mede sa på radion häromdagen...att mamman ska vara hemma mer än pappan. Det kommenterades ju här och där och någon skrev någonstans att mammor visst kan få vara hemma men att föräldraförsäkringen måste kvoteras eftersom hon som skattebetalare inte vill vara med och betala för att mammor tvingas fastna i hemmets grepp. Jag skrattade lite för mig själv! Jag är ju fast i hemmets grepp. Och jag älskar det! Det är så skönt att hinna göra allt som ska göras utan att bli helt sönderstressad. För mig är det mycket bättre att vara fast i hemmets grepp jämfört med att vara fast i förvärvsarbetets grepp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar