Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 3 mars 2017

Dagens dikt

Auguries of Innocence

Related Poem Content Details

To see a World in a Grain of Sand 
And a Heaven in a Wild Flower 
Hold Infinity in the palm of your hand 
And Eternity in an hour
A Robin Red breast in a Cage 
Puts all Heaven in a Rage 


Häromdagen ramlade jag på William Blakes dikt Auguries of Innocense. Jag har sedan jag läste den första gången för många, många år sedan tyckt så mycket om den här dikten. Det är så stort och sant det där med att se det stora i det lilla...att allt finns i allt på något sätt. Men den här gången tänkte jag på andra saker...jag fäste mig vid den där rödhaken...hur att fängsla den rödbröstade vilda fågeln i en bur gör himlen vred. Det är ett brott. Och då gick mina tankar på det jag ofta tänker på...barnen och mammor och familjer...hur vi gör mot fundamentet i samhället. Hur vi institutionaliserat barndomen och avvecklat mödraskapet så mycket det bara går. Jag tänkte på barn i västar, barn på led, barn som går istället för springer och hoppar, barn som håller i rep, barn under lysrörsbelysning, barn som äter storkökslagad uppvärmd mat dag efter dag, barn på förskolegårdar och skolgårdar, barn i offentliga lokaler timme efter timme, vecka efter vecka...år efter år...en barndom. Kanske gör detta också himlen vred. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar