Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 27 mars 2016

Påskafton!

Påskafton har kommit och gått! Vi hade en bra dag! På morgonen hade påskharen varit hemma hos oss och gömt ägg i trädgården, precis som han brukar! Fast det är lite krångligt med stora barn och små barn i samma familj så i år blev det lite annorlunda. De tre minsta barnen fick leta efter sina ägg vid 10-tiden och sen efter lunch blev det de tre stora barnens tur. De sov så gott vid 10 att jag inte hade hjärta att väcka dem! 
Vi ritade några mer påskbrev och 5-åringen som tycker att det är rätt trist bestämde sig för att effektivisera tecknandet och ritade med två pennor! Dubbelt så fort! 
Jag bakade en tårta för att ta med till mina föräldrar där vi skulle fira påsk. Jag gjorde en Säbytårta - mandelmarängbottnar och chokladkräm. Receptet finns i Vår kokbok!

Sen var det dags att ge sig ut på lite påskbrevsutdelningstur! Bara två påskgubbar har vi kvar! De andra är för stora! Men de vi har hade kul och var så söta! Vi gick vägen till mina föräldrar och barnen delade ut sina brev i husen vi gick förbi!
Efter kaffet gick vi på en liten promenad. Vi gick till fågelsjön igen! Det är lustigt men det är där vi hamnar på vårarna! Det är en så fin vårpromenad! Barnen pratade och hade kul. De fyra mellanbarnen pratade mest och den äldste pratade mer med oss vuxna eller ägnade sig åt sin minste lillebror! 
Hemma på mammas och pappas grönområde hade krokusarna slagit ut! Så vackert! 
Sen blev det påskmiddag! Mamma hade dukat så fint i limegrönt och gult och maten var riktigt god! Klar sill och currysill, gravad lax och hovmästarsås, leverpastej och cornichons, matjestårta, janssons och köttbullar och prinskorv och goda ostar och vindruvor! 
Efter maten spelade barnen på datorer och lite poker. De lärde mig också och det var roligt så det ska jag vara med på fler gånger. Sen tittade vi på tv. Det mest förbjudna. Den är riktigt bra tycker jag. Och jag har ju läst boken och några andra av Kerstin Thorvall men minns inte riktigt så jag får läsa om dem tror jag. Sen åkte de stora barnen till sina flickvänner och vi andra slötittade på tv igen och sen kom vi att prata om någon semester vi gjorde innan barnen kom och så började vi titta på kort. Det var roligt! Kort från mammas och pappas ungdom och så när jag och maken flyttade när vi var färdiga med universitetsstudier och gamla semestrar...Skratt och prat! 
Så var det påskdag och här är det arbetsdag! Maken har målat och jag har städat. Våra minsta två sov över hos sin mormor och morfar och vi ska snart ta en promenad och hämta dem! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar